Lotta och Bojans resa startade på noll: ”Älskar mitt jobb” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Lotta och Bojans resa startade på noll: ”Älskar mitt jobb”

Ett av stans mest populära gatukök vet hemligheten för hur man ska lyckas över lång tid. "Vi tummar aldrig på kvaliteten."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:03, 4 februari, 2018

2 bilder
  • Lotta och Bojan Dinic driver populära Kalmargrillen sedan 20 år tillbaka. Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Lotta och Bojan Dinic driver populära Kalmargrillen sedan 20 år tillbaka. Foto: Karl-Oskar Karlsson
  • Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Foto: Karl-Oskar Karlsson

För 20 år sedan tog Bojan Dinic över ett gammalt konkursbo längs med Erik Dahlbergs väg. Två decennier senare har han tillsammans med sin fru Lotta byggt upp en verksamhet som är en av de mest populära i Kalmar.

– Det var jag och en annan kille som startade det här. Vi började på noll och gatuköket som låg här innan hade varit stängt sedan länge. Med tiden byggde vi ut en del och har fräschat till genom åren, säger Bojan Dinic.

Efter två år köpte hustrun Lotta in sig i företaget – och sedan dess är det dem två som driver Kalmargrillen.

– Det var tufft i början. Lotta och jag jobbade själva och körde 9-21 varje dag, bortsett från midsommar och julhelgen när vi hade stängt, säger Bojan, som även är känd som en målfarlig anfallare i lokalfotbollen.

– I samma veva började jag spela i Kalmar AIK som låg i trean. Jag minns någon gång när Lotta fick in 20 beställningar och ringde bort till kansliet på Fredriksskans. Då var det bara att springa bort, tur att det var nära i alla fall, säger han och skrattar.

Det året gick Kalmar AIK upp i division 2 – men Bojan valde att satsa på gatuköket istället.

– Någonstans är det ändå det här man lever på. Visst hade det varit kul att spela så pass högt upp, men det funkade inte, utan jag fick gå ner lite i divisionerna istället.

Därefter började de anställa folk och i dag är de totalt nio stycken som jobbar på Kalmargrillen.

– Det var många som sa till oss att läget var för dåligt och att det aldrig skulle funka när vi startade här. Men Lotta och jag har verkligen trott på det och brinner för det. Jag älskar mitt jobb och tycker fortfarande att det är skitskoj. Annars hade man nog inte varit kvar i den här branschen.

Det känns ganska ovanligt att vara kvar på ett och samma ställe i 20 år?
– Visst är det så. Jag började jobba i den här branschen när jag var 16 och har sett folk jobba ihjäl sig och gå in i väggen. Sedan har vi bra personal, som aldrig tummar på kvaliteten, det är det viktigaste hos oss. Kvaliteten är superviktig att bibehålla.

Vad är det bästa med att jobba här?
– Utan tvekan att träffa så mycket folk. Man lär känna otroligt många människor, så det sociala är det bästa. Sen är det kul att se folk som har flyttat härifrån och som kommer hem på sommaren eller vid jul. Då kommer de alltid hit, och så kanske man kommer ihåg vilken sås de vill ha, så tar de med sig nya människor hit, det är fantastiskt kul.

Det låter som att det kan bli 20 år till?
– Det kan det säkert bli. Lotta och jag har inte tänkt något annat – och det kan inte vara helt vanligt heller att man har jobbat ihop i 20 år. Det har aldrig varit några problem och vi har haft väldigt kul ihop. I början när man var yngre gick vi ut mer och hade skoj när man var i samma ålder. Nu är man lite äldre än personalen, men vi försöker ändå hitta på roliga saker ihop. Men vi känner oss rätt så unga ändå, Lotta och jag, säger Bojan Dinic.

Vad kännetecknar er på Kalmargrillen?
– Att vi är snabba på att jobba. Jag har inte hittat något annat ställe som jobbar på samma sätt som vi gör. Man kollar ju alltid när man är ute och reser hur andra jobbar och många ställen i världen verkar sakna den röda tråden när de jobbar. Här hinner jag knappt ta betalt innan du har din gyrostallrik- eller sallad. Där är vi rätt så unika.

Apropå den berömda tallriken – är det stans bästa?
– Alltså, jag åt en senast i dag. Och har man inte tröttnat efter 20 år, så är det nog fasen i mig bra. Min farsa är en enormt stor kritiker när det kommer till mat. Men när han satte i sig vår gyrostallrik och sa att; ”det är väl värt sina pengar”, då vet man att det är ett bra betyg.

Hur firar ni 20-årsjubileet?
– Det har vi inte riktigt bestämt ännu. Men på något sätt kommer vi fira och ha lite jippo med erbjudanden och så.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget Tokai Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hansa City-butiken om ryktena: ”Vi ska inte försvinna”

Affärens framtid avslöjas om två månader, meddelar butikschefen.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:17, 13 februari, 2018

Hansa City-butiken om ryktena: ”Vi ska inte försvinna”
Foto: Arkiv/Rickard Johansson.

Plantagen på Hansa City omgärdas av flyttrykten, men att butiken ska lämna handelsområdet dementeras av butikschefen Helene Appelqvist.

– Jag har också hört dem (ryktena) men vi ska inte försvinna från Hansa, säger Appelqvist.

Vet du var ryktena kommer ifrån?
– Jag vet var de kommer ifrån, men du får mer information den 15 april. Mer än så säger jag inte just nu, meddelar Appelqvist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng