Bensin och diesel kan bli ännu dyrare | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Bensin och diesel kan bli ännu dyrare

Snart inför regeringen en reduktionsplikt som kan få bensin- och dieselbolagen att höja priserna.

Matilda Larsson

Kl.09:44, 15 mars, 2018

Bensin och diesel kan bli ännu dyrare
Foto: Flickr, Mike Mozart.

Den första juli i år inför regeringen en reduktionsplikt för att öka användningen av biodrivmedel.

Det innebär att alla drivmedelsleverantörer kommer att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel – målet är en minskning med 40 procent till 2030.

LÄS MER: Uppmaningen till svenskarna: Skrota alla gamla bilar

En lösning för att minska användningen av fossila bränslen är en ökad iblandning av biodrivmedel på de drygt fyra miljoner bilar som rullar i Sverige.

Det här kommer att påverka bensin- och dieselbolagen. Energimyndigheten skriver på sin hemsida: ”Om du är skattskyldig för bensin och/eller diesel innebär reduktionsplikten att du ska se till att de bidrar en viss minskning av klimatpåverkan. Du uppnår detta genom att gradvis öka inblandningen av biodrivmedel.”

I dagsläget kostar det mycket mer att producera biodrivmedel än fossila drivmedel. Biodrivmedelsproduktionen kostar upp till 14 kronor per liter jämfört med 4-5 kronor per liter för att producera fossila drivmedel. Den stora skillnaden beror på tillverkningsprocess samt råvaror, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet

Den som säljer bensin och diesel helt utan inblandning av biodrivmedel skulle enligt 2018 års reduktionsplikt, behöva betala ungefär 39 öre per liter bensin respektive 2,61 kr per liter diesel, enligt Energimyndigheten.

Med reduktionsplikten kommer biodrivmedel att bli mer värdefulla på marknaden, eftersom ett biodrivmedel med god växthusgasprestanda kan blandas in i lägre volymer än ett biodrivmedel med sämre prestanda för att nå samma reduktion, enligt en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet.

Rapporten visar också att det billigaste sättet i dagsläget att reducera klimatpåverkan är med biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter, samt sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel som baseras på raps ger dock högst reduktionskostnad.

Enligt IVO Svenska Miljöinstitutet kan framtida biodrivmedel ge lägre reduktionskostnader, men bristen på råvaror kan också driva upp priserna.

– Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö,  forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Patient fick falsk cancerdiagnos – sjukhuset anmäls

Patienten fick ett informationsblad rörande en elakartad tumör vilket visade sig vara felaktigt.

Hanna Thulin

Kl.11:17, 23 april, 2018

Patient fick falsk cancerdiagnos –  sjukhuset anmäls
Foto: Arkiv

En patient som vårdades på Länssjukhuset i Kalmar 2016 blev informerad om att hen led av cancer men att man var tvungen att operera för att fastställa diagnos.

Efter operationen fick patienten ett informationsblad där man beskrev att patienten genomgått en operation på grund av en elakartad tumör. Det visade sig senare vara en kraftig inflammation och inte en elakartad tumör.

Året därpå fick patienten ytterligare ett besked om cancer och genomgick en operation i Linköping vars eftervård förlades till Kalmar. Bara dagar efter att patienten flyttats till Kalmar försämrades tillståndet och patienten avled senare i sviterna av en blödning i lungan som personalen behandlade som en propp.

Inspektionen för vård och omsorg har utrett frågan och kommit fram till att det funnits brister i kommunikationen. Övrig vård och behandling anser man dock ha varit adekvat.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KHC-profilen lägger av: ”En av de allra största”

Efter 160 matcher och 216 poäng är det färdigspelat för #4.

Andreas Norinder

Kl.11:11, 23 april, 2018

KHC-profilen lägger av: ”En av de allra största”
Martin Åkesson slutar med ishockeyn. Foto: Arkiv

Att vara med och skjuta upp Kalmar HC i Hockeyettan blev det sista Martin Åkesson gjorde i rinken. På måndagen meddelade Kalmar HC att backen den 28-åriga backen lägger skridskorna på hyllan.

”Martin har varit en av de allra största i KHC senaste fem säsongerna och vi vill från botten av vårt röd/gula hjärta tacka honom för hans insatser i KHC tröjan både på och utanför isen”, skriver föreningen på sin hemsida.

Totalt blev det fem säsonger, 160 matcher och 216 poäng för KHC. Åkesson var lagkapten under fyra av sina fem år i Kalmar.

Tidigare under karriären representerade han bland annat Nybro Vikings, Gislaveds SK och HV71. Moderklubben är Växjö Lakers.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

vimmel

BILDEXTRA: Kolla in helgens vimmelbilder!

24Kalmars fotograf var ute i vimlet – kanske fastnade du eller någon du känner på bild?

Samuel Slättman

Kl.10:06, 23 april, 2018

BILDEXTRA: Kolla in helgens vimmelbilder!
Foto: Pilar Malo.

24Kalmars vimmelfotograf Pilar Malo kollade i helgen in läget på Kalmars uteställen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Eftertraktad centertalang klar för FBC

Värvar landslagsman från de senaste årens rival. "Känns väldigt bra", säger klubbchefen.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.09:03, 23 april, 2018

Eftertraktad centertalang klar för FBC
Adam Kallenberg kan räkna in sitt andra nyförvärv. Foto: Arkiv.

Filip Stjernberg har av många ansetts som en av landets största centertalanger. Nu byter 19-åringen Crafstaden och allsvenskan mot FBC Kalmarsund och SSL.

– I Filip får vi en allround spelare med snabbhet och passningssäkerhet, säger Adam Kallenberg, tränare i FBC Kalmarsund.

LÄS MER: KLART: Han blir första SSL-värvningen

Den gångna säsongen noterades den U19-landslagsmeriterande centern för 20 poäng i den södra allsvenskan.

– Att få in en ung och lovande spelare som Filip i vår organisation känns väldigt bra, konstaterar Per Viberg, klubbchef i FBC Kalmarsund.

Kontraktet är skrivet över tre säsonger.

– Det känns jättebra att få möjligheten att spela med Kalmarsund i SSL under de tre kommande säsongerna. Jag hoppas och tror att jag kommer att ta nästa kliv i min innebandy, säger Filip Stjernberg.

Förra veckan blev Kevin Björkström från Karlstad klar för FBC Kalmarsund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng