Butiken söker ny ägare: ”Måste göra något nytt” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Butiken söker ny ägare: ”Måste göra något nytt”

Ägarna har byggt upp butiken från grunden men väljer nu att sälja.

Hanna Thulin

Kl.18:56, 16 maj, 2018

Butiken söker ny ägare: ”Måste göra något nytt”
Foto: Mäklarringen

Matbutiken Handlarn Bremerlyckan letar en ny ägare som kan ta över verksamheten.

– Jag har hållit på med det här sedan jag var 11 år och känner att man måste väl göra något nytt någon gång. Eftersom vi har byggt upp butiken från grunden, det fanns inte en grej här inne, och ökat omsättningen så pass mycket som vi har gjort så är det såklart inget enkelt beslut, säger Mattias Nelson som äger butiken tillsammans med Roland Krantz.

Med läget i centrala Kalmar och en hög omsättning så är de inte särskilt oroliga över att intressenter inte ska höra av sig.

– Men sen vill man ju ha rätt köpare också, säger Mattias.

Butiken ligger på Bremergatan och utnämndes till år 2015 till Sveriges bästa Handlar’n-butik.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De öppnar ny butik: ”Vill vara tillgängliga”

Då slår de upp portarna: "Våra produkter har varit populära.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:22, 23 maj, 2018

De öppnar ny butik: ”Vill vara tillgängliga”
Foto: Arkiv/Karl-Oskar Karlsson

Sedan ett antal år tillbaka driver bönderna Tony Åhlund och Emanuel Olsson en butik under namnet Mysinge Kött i Bårby på södra Öland. Om knappt en månad slår de upp portarna till ytterligare en, i Färjestaden.

– Vi tycker att butiken i Bårby fungerat bra och våra produkter har varit populära. När det här tillfället dök upp bestämde vi oss för att testa, säger Emanuel Olsson.

Mysinge Kött har övertagit Skördebutikens tidigare lokaler och invigningen sker onsdagen den 13 juni.

– Då kommer vi ha en premiärkväll med lite provsmakning med olika leverantörer på plats.

Känner ni er redo?
– Ja, men det tycker vi. Många grejer är på plats redan och vi vill göra det här för att komma närmare kunden och dessutom vill vi vara mer tillgängliga, säger Emanuel Olsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Centrala butiken upphör: ”Väljer konsten, hälsan och familjen”

Lördag blir butikens sista dag.

Hanna Thulin

Kl.18:30, 21 maj, 2018

Centrala butiken upphör: ”Väljer konsten, hälsan och familjen”
Foto: Martin Persson

Heminrednings- och presentbutiken Busiga RumStorgatan i Kalmar meddelar att man kommer att stänga.

På sin Facebooksida skriver de att arbetet med butiken har tagit för mycket tid – tid som de hellre lägger på familjen.

Redan nu kommer barnen i kläm med butiken och våra bisysslor har börjat ta mer tid. Så vi måste helt enkelt välja för att det skall fungera. Vi väljer konsten, hälsan och familjen. När vi väl tagit beslutet kändes det som ett stort ok från våra axlar lyfte och vi längtar efter att få färdigställa de jobb och projekt vi redan påbörjat.

Sista dagen som man kan handla i butiken blir på lördag denna vecka.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarchef på topp 100-lista: ”Såklart jätteglad”

När Handelskammaren listar 100 kompetenta kvinnor finns ett lokalt namn med.

Andreas Norinder

Kl.11:30, 21 maj, 2018

Kalmarchef på topp 100-lista: ”Såklart jätteglad”
Anna Blom, vd för Länsförsäkringar i Kalmar län, till höger på bilden. Foto: Arkiv/Samuel Slättman

Det är Anna Blom, vd för Länsförsäkringar Kalmar län och stationerad i Kalmar, som uppmärksammas av Handelskammaren. Listan är skapad för att öka mångfalden och kompetensen i det sydsvenska näringslivet.

– Det är egentligen förvånansvärt att det 2018 behövs en lista som visar att det finns kompetenta kvinnor – det borde vara en självklarhet att det finns lika många kompetenta kvinnor som män, säger Anna Blom i ett pressmeddelande.

Genom att söka och filtrera listan kan man lätt få fram kompetenta kvinnor inom ämnen som entreprenörskap, hållbarhet, marknad och vd.

Ulrika Dieroff, chef för affärsservice på Handelskammaren, säger att det är ”uppenbart att valberedningar och bolag behöver hjälp att hitta de kompetenta kvinnor som finns därute”.

– Jag hoppas att listan hjälper de som behöver inspiration till att söka utanför sina vanliga nätverk i jakt på kompetens. Jag är såklart jätteglad över att finnas med på samma lista som väldigt kompetenta, kvalificerade och meriterade personer, oavsett om de är män eller kvinnor, säger Anna Blom.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dessis framtid snart bestämd: ”Vi är relativt nära ett beslut”

Det nuvarande kontraktet går ut i höst: "Vi måste justera något och ta ett rejält omgrepp".

Magnus Jansson

Kl.06:41, 21 maj, 2018

Dessis framtid snart bestämd: ”Vi är relativt nära ett beslut”
"Vi ska försöka fixa det här så snart som möjligt", säger Ressel Rederis VD Ulla Ressel. Foto: Magnus Jansson

Framtiden för färjan Dessi är på väg att bestämmas. I förra veckan var representanter från familjeföretaget Ressel Rederi på besök i regionen. I torsdags satt VD Ulla Ressel och hennes dotter Desirée – tillika ekonomiansvarig i företaget – i möte med Färjestadens Företagsgrupp och Mörbylånga kommun.

– Vi är relativt nära ett beslut. Både vi och de har fått hemläxa och ska försöka fixa det här så snart som möjligt. Men det är inte klart förrän man skrivit under, poängterar Ulla.

LÄS MER: TV+TEXT: Säsongspremiären avklarad för Dessi: ”En vacker färd”

Färjan trafikerar Kalmarsund mellan Färjestaden och Kalmar för åttonde säsongen i rad. Det nuvarande kontraktet går ut i höst. Uppdragsgivare är Färjestadens Företagsgrupp, som backas upp av Mörbylånga kommun, Kalmar kommun och Trafikverket.

– Det är ingen hemlighet att Dessi haft väldigt sviktande passagerarsiffror. Så i nuläget är det en minusaffär för oss att köra henne. Ska man binda upp sig för framtiden så kan det inte vara så, då måste man justera något och ta ett rejält omgrepp: ”Hur ska vi köra, vad ska vi fokusera på?”. Att köra tomma turer är som att sitta och riva tusenlappar, säger Desirée och fortsätter:

– Det blir ju svart eller vitt. Ser vi en framtid med förutsättningarna så kan det bli affär. Går vi hem och räknar på de förutsättningar som ligger – och märker att det fortfarande blir röda siffror – då blir det ingen affär. Vi är ett privat, litet företag och kan inte ha en dålig affär framför oss, för det har sluttat varje år nu. Dessi är som ett störtande plan.

Desirée och Ulla Ressel. Färjan M/S Dessi är döpt efter Desirée. Foto: Magnus Jansson

Desirée och Ulla Ressel. Färjan Dessi är döpt efter Desirée. Foto: Magnus Jansson

Det avtalet som parterna diskuterar sträcker sig över fem år. Den långa tidsperioden är främst något som uppdragsgivaren haft önskemål om.

– Vi har också velat ha det tidigare, men har samtidigt inte velat sitta fast i ett dåligt avtal. Det ska ju vara bra för bägge parter. Vi får se vad det blir, säger Ulla.

Årets säsong har börjat positivt. Det är dock för tidigt att dra för stora växlar av passagerarstatistiken. Rederiet upplever att den stora frågan som man kämpar med att är att bli allmänt kända i området och komma ut till en större massa.

– Många vet inte ens att vi börjat köra i år. Enligt våra enkätundersökningar är folk jättenöjda och ger tummen upp, men det blir ju inte så många tummar om ingen åker med oss, säger Desirée.

Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är framtida förändringar i Kalmar och Färjestaden som eventuellt kan påverka färjetrafiken negativt. När träbryggan i Kalmarsundsparken stod färdig inför 2014 ska rederiet ha tappat 25 procent av sina passagerare från tidigare år.

– Det var en stor grej. Alla badgäster, som förut tog färjan över till Öland, försvann för oss då. Det var ett hårt slag att ta och det gör också att man har funderingar och tankar kring att binda upp sig i fem år, säger Desirée Ressel.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succépizzerians nya miljonsatsning: ”Allt blir nytt”

"Jag och min personal trivs väldigt bra här och jag vill skapa arbetstillfällen", säger ägaren.

Magnus Jansson

Kl.06:39, 20 maj, 2018

4 bilder
  • Hela byggnationen förväntas vara färdig innan midsommar. Foto: Magnus Jansson
    Hela byggnationen förväntas vara färdig innan midsommar. Foto: Magnus Jansson
  • Den nya ugnen, som skulle installeras under torsdagen, ska klara av att grädda 16 pizzor samtidigt. Foto: Magnus Jansson
    Den nya ugnen, som skulle installeras under torsdagen, ska klara av att grädda 16 pizzor samtidigt. Foto: Magnus Jansson
  • En del av det nya köket. Väggen till höger är provisorisk under tiden som den andra delen byggs upp.  Foto: Magnus Jansson
    En del av det nya köket. Väggen till höger är provisorisk under tiden som den andra delen byggs upp. Foto: Magnus Jansson
  • Kommunen hyr ut marken som uteserveringen är byggd på. Foto: Magnus Jansson
    Kommunen hyr ut marken som uteserveringen är byggd på. Foto: Magnus Jansson

MISSA INTE: Alla nyheter från Öland – besök våra nya sajt 24Öland.se

I maj 2015 startade Ramazan Öztürk upp Skogsby Pizzeria. Gensvaret från kunderna blev positivt – och tre år senare är han igång med en miljonsatsning.

– Första veckan jag startade så blev det kaos. Strömmen i den gamla byggnaden klarade inte av belastningen och efter fem dagar så fick vi byta ut all el. Sedan dess har det bara fortsatt gå uppåt.

När 24Öland besöker pizzerian under torsdagen så är verksamheten stängd. Väster om den gamla byggnaden, ut mot vägen, har en helt ny lokal byggts till under vintern och våren, plus en stor uteservering i anslutning till båda lokalerna. Redan under fredagen hoppas Ramazan och hans personal vara igång i den nya delen. Då ska samtidigt den gamla delen rivas för att sedan byggas upp i nyskick.

Förhoppningen är att allt ska vara i fullt bruk innan midsommar.

– Sammanlagt blir det en kostnad på en miljon ungefär. Allt blir nytt, med nytt kök och nya maskiner också. Det blir en provisorisk lösning de första veckorna, med tre bord inne plus uteserveringen. När allt är klart sedan kommer lokalen rymma 30 sittplatser inomhus och vara 130 kvadratmeter stor sammanlagt. Min tomt räckte inte till när det gäller uteserveringen, så jag har fått hyra mark från kommunen.

Hur gick tankarna när du startade upp en pizzeria här? 

– Jag såg en annons på Blocket om att en lokal var till uthyrning. Det hade varit ett café innan. Jag frågade ägaren vad man kan göra med den och han sa: ”du får göra vad du vill”. Jag hade en lokal i Bergkvara som precis lagts ner, så maskinerna fanns redan. ”Går det bra så fortsätter jag, går det inte bra så får jag stänga”, tänkte jag.

Ramazan har varit involverad i pizzabranschen i snart 30 år. För några år sedan hyrde han och drev Shqiponja i Färjestaden. Redan efter ett år köpte han lokalerna i Skogsby av den tidigare ägaren, och där ingår även klädbutiken Scali i samma område, som han numera hyr ut till den före detta ägaren.

Han driver också Pizzeria Flamenco i Kalmar. Nu planerar han dock att rikta allt fokus mot Skogsby.

– Jag har sålt pizzerian i Kalmar. Jag har ägt den i olika omgångar och den får en ny ägare i oktober. Jag och min personal trivs väldigt bra i Skogsby och jag vill skapa arbetstillfällen här.

I nuläget har pizzerian tre heltidsanställda. Under sommaren utökas personalstyrkan tillfälligt med två personer. Framtidsmålet är fem heltidsanställda, utöver Ramazan själv. Han hoppas också få tillstånd att servera alkohol framöver.

– Många kunder har efterfrågat försäljning av alkohol. Även elever på folkhögskolan har framfört önskemål. Man vill inte slösa tid och pengar på att ta sig in till stan. Men jag lär nog inte hinna få något tillstånd till den här sommaren, säger Ramazan Öztürk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng