EXTRA

TV: Swärdh får sparken – Nanne tar över

Efter de dåliga resultaten väljer Kalmar FF att sparka Peter Swärdh och ta in en klubbikon. "Väldigt stimulerande", säger Nanne Bergstrand.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.08:58, 13 juni, 2017

På tisdagsmorgonen kallade Kalmar FF till presskonferens. Precis som 24Kalmar hade uppgifter om så var det en förändring på tränarsidan.

Efter den mycket svaga inledningen av Allsvenskan väljer KFF att plocka bort Peter Swärdh som huvudtränare. Istället återvänder KFF-ikonen Nanne Bergstrand.

– Det är klart att det hade varit trevligare att sitta här undra andra förutsättningar, än att någon har fått lämna, säger Nanne.

61-årige Bergstrand har varit KFF-tränare två gånger tidigare, 1998-1999 samt mellan 2003-2013. Höjdpunkten är återkomsten till Allsvenskan och SM-guldet 2008. Nanne vann även Svenska cupen 2007.

Till säsongen 2014 tog Bergstrand över Hammarby IF, som då låg i Superettan. Han förde upp klubben i Allsvenskan men fick sparken efter fjolårets säsong. Kontraktet med Kalmar FF är skrivet på 2,5 år.

– Jag kände mig hemma här rätt så kvickt. Det känns väldigt stimulerande att få jobba med spelargruppen och se vad vi kan skapa, både på kort och lite längre sikt, säger Nanne Bergstrand.

Enligt KFF:s ordförande Mattias Rosenlund så har föreningen tagit fram ”en påse pengar” för att förstärka laget under sommaruppehållet om det anses ”nödvändigt”.

– Vi ska göra allt vi kan för att rädda allsvensk status till 2018. Det får kosta lite i så fall, säger Rosenlund.

Nanne gör sin första träning med laget på onsdagen. Han säger att hans största utmaning är att hitta vilket sätt som KFF ska spela på, för att ”få ut mest av gruppen”.

Mattias Rosenlund var mycket nöjd med rekryteringen och menar att Nanne tillhör Allsvenskan bästa matchcoacher.

Han ger ny energi så att vi kan ta oss igenom hösten. Han har en tydlig struktur som kommer att ge spelarna nytt mod. Att han har skrivit på för 2,5 år är extra glädjande, då blir det långsiktigt också.

Kalmar FF:s styrelse fattade beslutet om tränarbytet på söndagen och på måndagen blev Nanne Bergstrand klar som ny tränare.

– Peter Swärdh har haft ett oerhört tufft utgångsläge med mycket skador. Det är naturligtvis väldigt tråkigt att det blev så här. Han har gjort ett fantastiskt jobb under tiden i KFF, säger Mattias Rosenlund.

Efter tolv omgångar ligger KFF på kvalplats med åtta poäng och enbart två segrar. De svaga resultaten har gjort att Swärdhs framtid har varit väldigt osäker.

Peter Swärdh kom till KFF inför säsongen 2015 när han ersatte Hasse Eklund. Swärdhs kontrakt löper ut vid årskiftet.

24Kalmars livesändning från förmiddagens presskonferens kan du se i repris högst upp i artikeln.

Nästa artikel

TV: Premiär för Vikings nya intro

Nybro Vikings introgrupp har under en tid arbetat med Vikings nya intro inför den nya säsongen. Se den här:

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.19:51, 20 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

HALMSTAD BK–KALMAR FF

TV: Dyrestam inför HBK: ”Vi är starka just nu”

KFF-backen har imponerat under sin första tid i sin nya klubb. På onsdag kväll gästar laget Halmstad i en viktig match i jakten på nytt kontrakt.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:37, 19 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Match

VECKANS TV-MATCH: Berga vann på konstgräset

Det var en jämn och chansfattig tillställning som IFK Berga kunde gå segrande ur mot IFK Malmö. Se målen och höjdpunkterna i 24 Play.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.20:00, 16 september, 2017

Då Bergaviks IP hade blivit vattensjuk togs beslut att spela matchen på Gastens konstgräs vilken skulle visa sig vara gynnsamt för hemmalaget. Matchen drog igång ca 15 minuter senare på grund av ett skyfall som kom in lite innan matchstart.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så får du tid till träningen: ”Sätt inte ribban så högt”

24Sveriges nya träningsskribent Emelie Elmes tipsar om hur du hinner med träningen i din vardag. Hon visar även upp ett kort och effektivt träningspass.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.20:00, 14 september, 2017

Att träning är bra, det vet vi. Att det gör oss piggare, friskare, gladare och att det förmodligen kommer leda till ett längre liv, det vet vi också. Trots detta är det många som har svårt att få in träning som en naturlig del av vardagen.

En av de vanligaste förklaringarna jag hör är bristen på tid. Tid har vi alla. Det är däremot i slutändan vi själva som väljer hur vi ska prioritera den.

Användare av sociala medier sitter i genomsnitt och scrollar i över en timme om dagen. (!?)

Sätt inte ribban så högt. Tränar du nio minuter idag så är det mer än vad de som inte tränar alls gör. Här kommer fyra övningar du kan köra precis vart som helst. För DU har väl nio minuter över till träning idag? Idag kan vara dagen du tar tag i det!

Jobba 30 sek per övning, vila 15 sek. 3 varv!

Knäböj/squats

Här tränar du främst: framsida lår, baksida lår och rumpa

Så gör du: Stå höftbrett isär, pressa knäna lite utåt så att de inte faller inåt. Brösta upp dig och håll ryggen rak med lätt svank. Tighta till mage och bål och håll den spänningen hela tiden. Håll tyngden på hälarna och sätt dig så djupt som din rörlighet tillåter. Krummar du ryggen har du gått för djupt.

Dips

Här tränar du främst: triceps, baksidan av armen (Eller gäddhänget, kärt barn har många namn)

Så gör du: Dra bak och ned axlarna, se till att armbågarna går rakt bakåt genom hela övningen. Sträva efter att ha rumpan så nära stolen som möjligt. Böj armarna och sträck ut dem igen, Vill du ha det tuffare? Sträck på benen!

Superman

Här tränar du främst: rygg och balans

Så gör du: Stå på alla fyra. Fokus genom hela övningen på att ha höften stilla och höftbenen lika långt från golvet så att du inte tippar höften. Blicken i golvet och håll spänningen i bålen. Sträck diagonal arm och ben, håll kvar ett par sekunder innan du byter.

Plankan

Här tränar du främst: mage och core men precis hela kroppen är med och jobbar

Så gör du: Armbågarna under axlarna. Håll en naturlig svank, du känner direkt när du börjar tappa position. Det vanligaste misstaget är att hamna i  ”hängbron”. Kör bara så länge du orkar hålla en rak och fin planka.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”.

Emelie Elmes

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Häng med in i Kalmars nya gym

Petter Månsson och Simon "Tjappe" Gustafsson har slagit upp portarna till gymmet Urkraft.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.20:31, 9 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng