Laddar

Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Hos Alarmstreet är det högt i tak och alla får komma till tals vilket är en förutsättning för att få fram de allra bästa och mest kreativa idéerna.

delningar

Alarmstreet har funnits i Kalmar sedan 2005 och har under drygt tio år hunnit bygga upp en verksamhet som står stadigt på tre ben.

– Vi började som ett renodlat kundtidningsbolag där vi gjort mer nischade magasin. Tidningen Nytt Boende har vi tagit fram i elva år och vi gör även magasin åt bland annat Kalmar FF och FBC Kalmarsund. 2011 startade vi en reklambyrå där vi jobbar med ett helhetstänk för våra kunder, allt från att ta fram en röd tråd som genomsyrar kundernas hela kommunikation till att skapa kampanjer och grafiska profiler. Vi har vunnit pris som Årets Marknadsförare Guldfesten i tre år och varit nominerade varje år sedan vi startade, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

Det tredje benet som bär upp företaget är de event som man projektleder. Deras två största event är utan tvekan Kalmar Grand Prix och Nytt Boende Mässan som gick av stapeln för tredje året i rad för bara några veckor sedan. Då hade man flyttat hela mässan från Larmtorget till Stortorget och hade över hundra utställare, säger Sophia Magnusson som är VD för Alarmstreet Kommunikation.

– Nytt Boende Mässan har blivit en riktig succé och den har vuxit enormt. Vi tittar hela tiden på hur man kan göra den ännu bättre och större, säger Sophia.

I en bransch där det finns ett stort utbud av både eventplanerare och reklambyråer så vet Sophia och Stefan vad deras största tillgång och styrka är.

– Vi är ett jäkla kreativt gäng här uppe. Vi har väldigt högt i tak och är en platt organisation där alla får tycka och tänka precis vad de vill utan att bli nedskjutna med en gång, säger Stefan.

– Det ska vi verkligen lyfta fram. Idéer kläcks och blir till på en sekund. Tittar man på framtiden så är kreativiteten det som gör att vi aldrig kommer att stanna. Många saker kan förändras men kreativiteten dör aldrig, den går att sälja oavsett vilken framtid vi lever i. Det är kärnan i allt vi gör, säger Sophia.

Kreativiteten är som sagt en styrka och den behövs när de tar sig an deras största utmaning som är övergången till det digitala när det gäller deras magasin.

– Vi diskuterar hur vi ska göra den övergången på bästa sätt och vi vill få in ännu fler filmer i det formatet. Men som det ser ut nu så pratar alla om tidningsdöden fast våra tidningar är så pass etablerade så att vi inte märker av den alls. Magasinet Nytt Boende växer för varje år och tidningen Nöjesnytt har ökat med 100% i  omsättning sedan vi tog över den. Vi har valt att göra den ännu mer lokal och satsa mycket på linnéstudenterna vilket har varit lyckat. På den digitala sidan jobbar vi även tätt med Viva Media Group, ett samarbete som är väldigt lyckat.

En annan, mer angenäm, utmaning som Alarmstreet står inför är att inte få hybris och rusa iväg för snabbt.

– Vi måste förvalta det vi har, men vi vill inte heller slå oss till ro utan vill fortsätta utvecklas på våra tre ben. Det gäller att vara med för det kan svänga snabbt, se bara på Nokia som en gång hade världens bästa telefon och blev omsprungna, säger Stefan.

Att flytta från Kalmar är inget som ligger i planerna.

– Det är Kalmar som gäller, vi ser ingen nackdel med att vara här, sen kanske vi öppnar upp ytterligare ett kontor i någon stad. Vi har ju 45 minuter till Stockholm om vi hade velat satsa mer på kunder där i framtiden, säger Sophia och fortsätter:

– Om tio år kommer vi att göra mycket mer film men vi har kvar våra magasin som vi har utvecklat på andra sätt. Men vår kärna kommer alltid att vara alla relationer som vi har till våra kunder, det är unikt. Sen kommer vi heller aldrig att släppa mässorna. Man kan göra hur mycket som helst på sociala medier men man slår aldrig det personliga mötet.

I dagarna släpps ett av Alarmstreets senaste projekt. De har tagit fram ett magasin om det nya Linnéuniversitetet.

– Det är ett exklusivt magasin till invånarna där vi dokumenterar bygget av Linnéuniversitetet. Sedan kommer vi även att släppa filmer varje månad med de olika aktörerna som är inblandade i projektet. Det är jättekul att vara en del av detta då det är ett av de största byggena i Kalmar, om inte Sverige, säger Sophia.

– Linnéuniversitetet är skitviktigt för oss och nu när det kommer till stan kommer det att gynna många. Vi räknar själva med att bli bättre på att headhunta studenter från universitetet som kan göra sina praktiker här och sedan jobba vidare efter examen för personal med de rätta kompetenserna är inte lätta att hitta, säger Stefan.

En sak som är säker är att Alarmstreet kommer fortsätta att utvecklas och jobba på i samma anda.

– Det som kännetecknar oss är att vi har genomtänkta idéer och satsar på att ha hög kvalité. Vi gillar att gå in i våra kunders DNA för att hitta kärnan och sedan skapa något som sticker ut, avslutar Stefan.

Veckans företag Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.