Laddar

Ängöls succé fortsätter – lanserar tre nya påsköl

"Extremt ovanligt, och vi är glada och stolta över det", säger Johan Håkansson.

delningar

Inom kort firar Ängöl två år i lokalerna på Polhemsgatan. Kurvan har sedan starten 2010 pekat spikrakt uppåt och nu har det hyllade bryggeriet vunnit lanseringar av tre stycken påsköl som kommer säljas på Systembolaget runt om i hela landet.

– Det är en blindprovning där de bästa ölen väljs ut. Jag tror att det är 15 olika öl varje år som vinner en lansering, och det känns helt fantastiskt att vi har fått med tre stycken, säger Johan Håkansson, vd för Ängöl.

Tillsammans med Kalmarbördige Richard Keller, som är verksam inom alkoholgrossisten Multibev i Stockholm, som distributör, lanseras ölen Jenny Nyströms påsköl, Påskens Weissbock och Bootleg Easter Brew, den 12 mars.

– Kopplingen till Kalmar har alltid funnits där och jag växte upp mina 20 första år här. Dessutom håller jag fortfarande på Kalmar FF och har min mamma kvar i stan, säger Keller.

 

Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Keller har lång erfarenhet från branschen och har varit verksam i den sedan 1996. I samband med att Ängöl startades 2010, hade han en ölprovning i företagets gamla lokaler, dagen innan premiären.

– Branschen är förhållandevis liten och man stöter på varandra i olika sammanhang, och vi har hållit kontakten sedan dess. Nu när vi fick tre lanseringar valde vi att samarbeta med Multibev för att klara av distributionen, säger Johan Håkansson.

Hur vanligt är det att man får med tre lanseringar på en gång? – Jag skulle nog säga att det är extremt ovanligt, och vi är väldigt glada och stolta över det.

Berätta lite om de tre påskölen? – Jenny Nyströms påsköl är en mörk lager och är som en klassisk påsköl, skulle jag säga. Påskens Weissbock är ett veteöl på 7,5 procent och Bootleg Easter Brew är ett lite mörkare öl.

Relaterade artiklar