Laddar

Bedragare kapade Johans identitet – beställde oxfilé på nätet

En bugg i City Gross beställningssystem möjliggjorde bluffen. "Vi ser allvarligt på det", meddelar matbutiken.

delningar

Under torsdagen fick Kalmarbon Johan, 28, ett meddelande i sin digitala brevlåda. Någon hade gjort en kreditupplysning på honom.

– Jag kollade direkt upp vad det var och någon hade handlat mat på City Gross, säger Johan.

Vid köpet hade bedragen använt sig av Johans personnummer men angivit att maten skulle levereras till en annan adress i Kalmar. Fakturan skulle dock skickas och betalas av Johan.

– Jag ringde City Gross och de sa att jag hade handlat för 2 500 kronor. Det var lyxmat, dyra grejer som oxfilé och lax, säger Johan, som lyckades stoppa beställningen innan den hann levereras.

Johan tycker det är konstigt att en stor kedja som City Gross tillåter att maten skickas till en adress och fakturan till en annan.

– Alla som handlar på nätet vet att om man skriver in sitt personnummer så kommer ens riktiga adress upp.

Mikael Andersson, online-chef på koncernen Bergendahls som äger City Gross-butiken i Kalmar, berättar för 24Kalmar att det var en bugg i beställningssystemet som möjliggjorde bluffen. Under fredagen åtgärdades den.

– Det har varit en bugg, så det skulle inte ha varit möjligt egentligen. Säkerhetshålet täpptes till omgående, meddelar Andersson, och säger att han förstår Johans upprördhet.

– Jag förstår att man som privatperson blir illa berörd när man blir utsatt för ett bedrägeri. Vi ser allvarligt på det och den funktionen är nu säkerställd så det inte ska inträffa igen.

När Johan kontaktade City Gross för att avbryta beställningen bad personal om ursäkt för det inträffade. Mikael Andersson betonar ändå att Johan kan höra av sig till honom om han önskar.

Hur bedragaren har fått tag i Johans personnummer är oklart. Händelsen är polisanmäld.

Johan heter egentligen någonting annat.

Relaterade artiklar