Laddar

Bergfeldts frisörer: ”Här ska alla trivas”

Det började som en liten salong i Älghult. 80 år senare har företaget salonger på fem olika orter.

delningar

Bergfeldts frisörer är ett familjeföretag ut i fingerspetsarna. 1937 startade Gunilla och Greger Bergfeldts mormor och morfar en salong i lilla Älghult i Kronobergs län. Under syskonens ledning har företaget tagit stora kliv och startat upp ytterligare fyra nya salonger – där flaggskeppet finns i Kalmar.

– Så är det ju. Det är här i Kalmar som vi lärt oss att driva företag. Hjärtat finns alltid kvar i Älghult och det är där vi har våra rötter, men Kalmarsalongen är navet i det hela, menar Greger Bergfeldt.

Kalmarsalongen öppnades 1998 – och det var även då som företaget genomgick sin generationsväxling.

– Mamma hade jobbat ihop med mormor och morfar. I samband med att vi öppnade upp i Kalmar började vår resa med företaget, säger Gunilla Bergfeldt.

2003 öppnade de upp frisörsalongen i Alstermo och därefter har även de två senaste salongerna i Karlskrona och Växjö etablerats.

– Vi tycker att det är viktigt att hålla landsbygden levande. Oavsett om man bor i stora städer eller en liten by på landet vill man kunna känna sig vacker och få sig fixad. Det är ingen skillnad att driva salong i Kalmar, Växjö och Karlskrona eller Älghult och Alstermo, säger Gunilla.

Framgångsreceptet för Bergfeldts frisörer stavas flexibilitet.

– Flera av våra anställda jobbar på fler än en salong. Några är stationerade på ett ställe, men många av oss har uppdelade tjänster på orterna. Då får våra frisörer chansen att se andra salonger och träffa nya kunder, men med samma värdegrund. Vi ser företaget som en arbetsplats med fem olika avdelningar.

De beskriver sitt arbete med salongerna som en livsstil.

– Man måste nog se det så. Hade vi inte trivts med att ha det så här hade man aldrig orkat. Vi åker runt mycket på våra salonger och riktar in oss där vi behövs som mest där vi kan hjälpa våra frisörer att växa och utvecklas.

Hur kan en typisk vecka se ut? – Jag är väldigt strukturerad och har alltid samma schema. Måndagar är jag i Växjö, tisdagar i Älghult. På onsdagarna är jag i Kalmar och på torsdagar i Karlskrona, medan fredagarna tillbringas i Kalmar, säger Greger.

– Jag är mer flexibel och anpassningsbar. Jag brukar boka in mig där jag behövs som mest för att kunna få våra medarbetare att känna sig trygga och kunna växa vidare, säger Gunilla, som är bosatt i Åseda.

Kan det bli tal om fler nyöppningar? – Vi vill inte öppna salonger för sakens skull. Utan vi vill att alla våra salonger ska bli respektive orts flaggskepp. Vi jobbar hellre med att utveckla de salongerna vi har än att fortsätta till nya ställen. Nu har vi bra salongsansvariga och vill inte hafsa iväg saker med nya öppningar, säger Greger.

Syskonen Bergfeldt poängterar att en av nycklarna till framgångarna med salongerna är att man jobbar tillsammans med sina medarbetare.

– Vi sopar lika mycket hår som dem och är ute på salongsgolvet och jobbar. Många har sagt till oss att vi behöver jobba mer administrativt och sitta på kontor. Vi känner precis tvärtom. Om vi står vid datorn och kollar mejl hela dagarna kommer våra medarbetare att göra detsamma. Om vi jobbar på ett visst sätt kommer våra medarbetare också att göra det, menar Greger.

De vill att kunderna ska få känslan av en kombination mellan vardagsrummet och den internationella scenen.

– Vi försöker alltid vara närvarande och jordnära, samtidigt som vi vill få kunderna att känna att de är på röda mattan i Paris. Vi tycker även att det är viktigt att vara sig själv, och inte den som kunden förväntar sig att vi är. Att man behåller båda fötterna på jorden, säger Gunilla.

Greger fyller i:

– Sedan är det viktigt att kunna känna av stämningar i luften. En del säger att vi som frisör får göra vad vi vill.  Då gäller det att försöka skruva fram det utifrån kundens livsstil och hur de egentligen vill ha det. Det är lättare att lära upp hur man klipper än hur man känner av stämningar.

Engagemang, kunskap och nyfikenhet med hållbar influens är nyckelord för Bergfeldts frisörer.

– Vi använder oss av färgpapper istället för aluminiumfolie när vi färgar håret och tänker mycket på hållbarhet. Vi vill att alla ska trivas här. Gunilla och jag ska trivas, kunderna ska trivas och medarbetarna ska trivas. Det är rubriken för det hela, säger Greger.

Dessutom jobbar Gunilla en hel del internationellt – där hon utbildar unga frisörer.

– Ett väldigt kul uppdrag och senast var vi i Japan i maj. Nästa höst är det träff i Schweiz. Härnäst är det en nordisk kongress i februari. Resväskan är ständigt halvpackad, säger hon.

Företaget har ett 15-tal anställda och prisades som Sveriges bästa frisörföretag 2015. Ett pris de har chansen att vinna igen – då man är ett av fyra nominerade företag.

– Det känns verkligen jättekul att vi är nominerade till det här priset ännu en gång, säger Greger Bergfeldt.

Relaterade artiklar