Laddar

Black Friday – allt viktigare för handeln

Genrefoto: Arkiv.

Nästan varannan konsument räknar med att fynda prylar under den kommande readagen.

delningar

Årets readag Black Friday inträffar 23 november och är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året.

Nästan fyra av tio handlare räknar med en ökad försäljning och bland konsumenterna planerar nästan varannan att handla under Black Friday. Totalt beräknas dagen omsätta hela mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels prognos.

– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Black Friday utgör startskottet för julhandeln i USA och kan numer även anses göra det i Sverige. I Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black Friday även att handla julklappar.

– Slutet av november måste definitivt betraktas som en del av julhandeln. Totalt 30 procent av konsumenterna planerar att handla julklappar under Black Friday, vilket är fler än förra året. Det är heller inte enbart e-handel som gäller under Black Friday, butikshandeln är också omfattande, säger Johan Davidson.

Black Friday i siffror och Svensk Handels prognos:

* Nästan varannan svensk (47 %) planerar att fynda varor i samband med Black Friday i år.

* En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017, och 37 procent tror på ökad försäljning.

* Fyra av tio handlare planerar att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är 30 procent fler än förra året.

* Baserat på två konsumentundersökningar bedömer Svensk Handel att försäljningen i samband med Black Friday i år kommer att växa med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, och   därmed uppgå till mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. 

* Förra året (2017) uppskattas Black Friday ha omsatt 5,3 miljarder kronor.

* Mest populära kategorier är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

Relaterade artiklar