I samarbete med annonsör

Bra kosttillskott för dig som är vegan

Tvärtemot vad många säger så går det att klara sig alldeles utmärkt på en helvegansk kost.

delningar

Men en stressig vardag kan göra det svårt få i sig alla näringsämnen som behövs. Ibland kan det vara bra att komplettera med vegan tillskott.

Allt fler väljer vegetariskt och veganskt

Vegetarisk och vegansk kost ligger i tiden. Många väljer det av hälsoskäl, andra menar att köttkonsumtionen inverkar negativt på miljön.

För att svara mot ett ökande behov tar våra mathandlare in fler och fler veganska produkter. Det har gjort att det är betydligt enklare att äta vegansk kost idag än vad det var för bara några år sedan.

Det krävs dock en hel del ansträngningar för att helt och hållet fasa över till en vegansk kost som innehåller alla näringsämnen du behöver. 

Vegan? Vilka kosttillskott kan du äta?

Att äta veganskt innebär absolut inte att du automatiskt kommer att drabbas av näringsbrist. Faktum är att näringsbrist är ett vanligt problem som drabbar även dem som äter animaliskt.

Näringsbrist hänger snarare ofta ihop med din livsstil i övrigt. Det kan helt enkelt vara svårt att upprätthålla kostvanor som innehåller allt du behöver. Särskilt i stressiga perioder. Det är bara ett skäl till varför det ibland kan vara bra att äta kosttillskott.

Vi kan alltså dra slutsatsen att alla kan drabbas av näringsbrist. Däremot riskerar köttätare och veganer att drabbas av brist på olika ämnen. Två bra näringsämnen som det är bra att hålla koll på för dig som äter veganskt är Vitamin B1 och Vitamin D3.

Tillskott för veganer - Multivitaminer och Vitamin B1

Just B-vitaminer är vanliga bland vegan tillskott. Vitamin B1 fyller viktiga funktioner i kroppen. Det spelar stor roll för hur kroppen bryter ned kolhydrater och reglerar vissa nervfunktioner. Brist på vitamin B1 kan leda till bland annat trötthet, minskad aptit och koncentrationssvårigheter.

Vitamin B1 kan du få tag i som enskilt kosttillskott. Vitamin D3 kan du i sin tur hitta i olika typer av multivitaminer speciellt anpassade för veganer

Multivitaminer av olika slag är det förmodligen vanligaste sättet att komplettera vegansk och vegetarisk kost. De täcker ditt grundläggande behov av en hel uppsättning livsnödvändiga mineraler och vitaminer.

En av de viktigaste av dem är vitamin D3. Precis som i fallet med vitamin B1 yttrar sig brist av vitamin D3 vanligtvis i trötthet, men också genom led- och skelettverk och en mängd andra otrevliga symtom.

Behovet av vitamin D3 var länge svårt att tillfredsställa med vegansk kosthållning - en av få naturliga, vegetariska källor är trattkantarellen - det var till och med sällsynt i kosttillskott. Nu ingår det som en del i många tillskott anpassade för dig med vegansk kosthållning.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.