Laddar

Dessis framtid hotad: ”Räcker inte till för en sund affär”

Förra året kom rapporter om vikande passagerarantal och krisande ekonomi. 2017 ser ut att fortsätta på samma sätt för cykelfärjan mellan Kalmar och Färjestaden.

delningar

I höstas rapporterade 24Kalmar om att framtiden var osäker för cykelfärjan Dessi. 2015 hade man sitt lägsta antal passagerare någonsin och även fjolåret blev dåligt. Trots det skrev man ett nytt avtal till och med säsongen 2018.

Nu uppger Barometern att 2017 har börjat på ett liknande sätt och att rederiet är bekymrade över de ekonomiska förutsättningarna. De senaste åren har man legat på drygt 35 000 passagerare per år.

– Det räcker inte till för en sund affär som ska vara långsiktigt hållbar. För fartyg i Kalmarsund gäller särskilda regler och det är mera kostsamt än normal hamn- eller skärgårdstrafik beroende på striktare säkerhetsregler och behörighetskrav för befälhavarna, säger vd:n Ulla Ressel till Barometern.

Dessi har trafikerat Kalmar-Öland sedan 2011 och är verksam från mitten av april fram till slutet av september. Färjan är beroende av bidrag från Kalmar kommun, Mörbylånga kommun och Trafikverket.

Rederiet har tidigare fått kritik för sina höga priser och till 2017 har priserna höjts på nytt. En tur över sundet kostar 55 kronor enkel resa för en vuxen och 40 kronor för pensionärer och ungdomar.

– Om Dessi försvinner finns det knappast något annat fartyg som kan ersätta. Det finns helt enkelt inte några D-fartyg tillgängliga under svensk flagg, säger Ulla Ressel.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.