Detta googlar utländska turister om Sverige

Foto: Mostphotos/Michael Erhardsson.

Här är de tio vanligaste sökningarna av turister som funderar på att besöka Sverige.

5 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

När utländska resenärer söker på nätet om aktiviteter i Sverige är det skidåkning, norrsken, kryssningar och vandring som man är mest nyfiken på.

Med 5,8 miljoner sökningar Google och kinesiska Baidu förra året ökade antalet sökningar om Sverige dubbelt så snabbt som för övriga Europa.

Visit Sweden, som marknadsför destinationen Sverige internationellt, har undersökt vilken information som Sverigeintresserade turister har sökt på nätet under de senaste åren.

När det gäller tips på saker att göra i Sverige knappades ”skidåkning” och ”norrsken” oftast in i sökrutan. Därefter var ”kryssningar”, ”vandring”, ”fiske” och ”stränder” de vanligaste sökorden.

De något smalare sökbegreppen ”ishotell” och ”trädhotell” förknippas starkast med Sverige i jämförelse med andra länder.

Men fortfarande är generella sökningar på begrepp som ”turism”, ”resor” och ”boende” vanligast, vilket antyder att det finns stora skaror resenärer som ännu inte känner till Sverige så väl.

Totalt gjordes 5,8 miljoner sökningar om turist-Sverige under 2018. Det är 24 procent fler sökningar än året innan och en dubbelt så snabb ökning jämfört med hur mycket sökningarna ökar om europeiska turistländer i genomsnitt.

Flest sökningar görs ännu på de traditionella resmålen, som Italien, Grekland och Kroatien, men Sverige tar plats bland de 20 mest intressanta turistländerna i Europa. 

- För många turister är Sverige fortfarande ett annorlunda resmål och det är roligt att se att nyfikenheten ökar så starkt. Sverige har många intressanta städer och en stark profil som naturdestination, vilket både speglas i sökningarna och i uppmärksamheten i internationella medier, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden i ett pressmeddelande.

Jämfört med konkurrerande länder i undersökningen är Sverige det enda land som har två starka toppar i antal sökningar – i januari och i juli.

Intresset för den svenska vintern kan delvis förklaras med att många sökningar om Sverige görs i Danmark, där man har en lång tradition att ägna sig åt vinterupplevelser på svenska skidanläggningar.

Enligt Visit Sweden finns det totalt 67 miljoner Sverigeintresserade resenärer i Europa och USA som vill besöka Sverige de närmaste tre åren.

- Det finns ett stort sug efter destinationer som Sverige och för att omvandla intresset till bokningar behöver vi synas där turisterna söker information. Visit Sweden genomför just nu ett projekt för att naturturistföretag ska synas ännu mer på inspirations- och bokningssajter som används av utländska turister, fortsätter Ewa Lagerqvist.

De nationaliteter som söker mest information innan resan är tyskar, som står för nästan 1 miljon av sökningarna. Även amerikaner, danskar och britter är flitiga vid tangentbordet inför sin resa.

Vanligaste sökord inom kategorin Turistaktiviteter:

1. Skidåkning, 155 900 sökningar

2. Norrsken, 131 800 sökningar

3. Kryssningar, 97 700 sökningar

4. Vandring, 85 100 sökningar

5. Fiske, 82 600 sökningar

6. Stränder, 51 100 sökningar

7. Familjesemester, 48 100 sökningar

8. Musikevenemang, 47 000 sökningar

9. Slott och fästningar, 46 600 sökningar

10. Vattenland, 45 000 sökningar

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar