Laddar

Efter kritikstormen mot svenska varumärket – nu backar företaget

"Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det", skriver Eva Berglie, kommunikationschef hos företaget.

delningar

Det var i början av oktober som en het debatt blossade upp på nätet. Anledningen var att det svenska kryddmärket Santa Maria hade gjort om designen på sina kryddburkar.

Som vi tidigare har rapporterat om, lät sig inte konsumenternas reaktioner vänta på sociala medier. Framförallt var det kritik mot att man ersatt de mindre hålen för att ströa, med ett enda stort hål.

"Jag vill ha tillbaka det gamla strölocket! De här nya burkarna är sämsta kryddburkar jag nånsin köpt och nu i fortsättningen köper jag annat märke", skrev en upprörd Facebookanvändare på Santa Marias Facebooksida.

En annan konsument kritiserade produktutvecklarna.

"Er produktutvecklare måste ha haft sitt livs sämsta dag när han/hon kom med idéen till era nya kryddlock. Fullständigt värdelösa ur alla hänseenden. Sen ser det inte särskilt snyggt ut att ni först väljer att idiotförklara oss konsumenter i ert forum för att sedan stänga av trådarna för ytterligare kommentarer när vi konsumenter väljer att visa vårt missnöje offentligt. Gör om, gör rätt!", skrev en annan upprörd kund.

Nu väljer Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, att gå konsumenterna till mötes och ändra tillbaka förpackningen på ett antal kryddor.

Till vänster visas den gamla kryddburksdesignen från Santa Maria. Till höger visas den nya med ett högre lock. Pressfoton: Santa Maria.

– Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden. På många kryddor har vi redan ströare, men med de nya insikterna som grund har vi beslutat att ändra från den större öppningen till ströare på ytterligare 16 kryddor. Vi hoppas att konsumenterna kommer att uppskatta det och vi vill rikta ett stort tack till alla som har hört av sig och delat med sig av sina synpunkter, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

De "nya" burkarna väntas rulla ut i butik i november-december, enligt företaget.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Mobilen tar plats i vår vardag

I dagens samhälle reagerar vi nästan mer på om någon inte pillar på sin mobil, än om man är upptagen med den.