Laddar

Experten: Här är misstagen du ska undvika

Sugen på att börja träna? Men svårt att komma igång? Träningsexperten Mia Samuelsson ger sina bästa tips för att du ska hitta rätt.

delningar

Känner du att du inte kommit igång med din styrketräning som du tänkt 2017 eller att resultaten uteblir? Vår träningsexpert Mia Samuelsson har några tips för att få fart på träningen en gång för alla.

1. Ge inte upp bara för att du inte kommit igång som tänkt de första veckorna. Det tar tid att komma in i nya rutiner och kroppen kanske stretar emot lite i början.  Kanske först efter ett par tre veckor kommer du känna dig mer självsäker och känna av resultateten av träningen.

2. Gå inte ut för hårt. Förändra inte allt på en gång utan plocka ut de delarna som är lättare att förändra till en början. När du fixat dessa är det dags att ta nästa steg och anta nya utmaningar.

3. Bara för att du styrketränar kan du tyvärr inte äta precis vad du behagar. Trots att du ökar upp dina träningspass så kan du inte räkna med en viktnedgång om du inte samtidigt håller en bra kosthållning. Att ändra kosten kan många gånger vara svårare än vad man tror och risken att gå ut alltför hårt resulterar många gånger i ett misslyckande. En bra start kan därför vara att undvika skräpmat och vitt socker! Nöj dig med detta innan du tar kosten till nästa nivå.

 

Ge inte upp och gå inte ut för hårt! Två av Mia Samuelssons tips. Foto: Louise Olsen

4. Se till att fokusera på övningar och träningspass som du tycker om. På så sätt är det troligare att träningen faktiskt blir av. Detta gäller framför allt i början innan du fått fart på träningen. När du väl sen är igång så kanske du är mer mottaglig för din ”mardrömsövning” och kan se vinsten med att göra just den. För kanske är det en övning som faktiskt stärker just dig, din hållning eller någon annan svag länk som du behöver stärka upp.

5. Utebliven träningsvärk behöver inte betyda att du tränat förgäves. Hur träningsvärken yttrar sig är också väldigt individuellt. Däremot så måste du själv ser till att du utmanar dig själv med rätt vikter. Sitter tekniken så var inte rädd för att öka vikterna, men glöm inte att rätt teknik alltid kommer före tyngre vikter!

6. Stressa inte! Se till att du avsätter tid för dina träningspass. Genom att stressa dig igenom träningspasset ökar skaderisken och den positiva känslan av träningspasset uteblir. Alltså måste du planera in träningen i din agenda som vilket annat möte som helst, kanske till och med först av allt för att komma in i bra rutiner.

Mia Samuelsson, 24:ans träningsexpert Mia bloggar sedan tidigare på 24Kalmar.se – nu kommer hon dessutom leverera sina bästa träningstips till 24:ans läsare.

Till vardags är Mia Samuelsson personlig tränare i Team Jesper på Malkars träningsanläggning i Kalmar. Förutom arbetet som PT så arrangerar hon gruppträningar, träningsweekends och föreläser om träning och hälsa. Sin träning bedriver Mia på såväl Öland och Kalmar som i Spanien och New York.

För 24:ans läsare kommer hon att dela med sig av sina bästa träningstips och givetvis massor av pepp och inspiration. Dessutom kan Mias PT-kollega Micke, som är utbildad kock, dyka upp framöver med spännande och nyttiga recept.

”Gör det nu inte krångligare än vad det är! Träningen behöver inte vara perfekt, det viktigaste är att den faktiskt blir av.”

Relaterade artiklar

Vett och etikett för cyklister

Cykeltrenden är starkare än någonsin och med det fina vädret tar sig fler cyklister än tidigare ut i trafiken. 24Kalmars egna PT – Mia Samuelsson kommer i dag med många goda tips till cyklisterna.