Experten: Så lindrar du bakisångesten i midsommar

Snart är det midsommarafton. En dag av festligheter. Här är expertens tips på hur du orkar med dagen efter.

5 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Midsommarafton är en uppskattad högtid fylld av sång, dans och god mat. Det är dessutom en av årets mest spritfyllda dagar, vilket i sin tur innebär att midsommardagen för många är en årets mest ångestfyllda.

I en undersökning som genomfördes av Sifo på uppdrag av IQ frågades 1 101 personer om deras alkoholvanor under semestern. Av dessa deltagare dricker cirka sex av tio personer oftare och mer alkohol under semestern än under andra tider på året.

Allt en person dricker kvällen innan påverkar hjärnan och gör att man kan känna sig extra nere. Alkohol ökar produktionen av glädjeämnet dopamin, vårt belöningshormon som får oss att känna oss glada och upprymda. När drickandet upphör så gör även produktionen av dopamin det. Detta är en av de främsta orsakerna till den fruktade bakfylleångesten som många upplever dagen efter en fest.

Adriano C. Marino, legitimerad psykoterapeut och chefsterapeut på Mendly, lyfter åtta varningstecken på att du dricker för mycket:

1. Du dricker mer än vad du tänkt dig 2. Du har svårt för att sluta dricka 3. Du tappar kontrollen när du dricker 4. Du har svårt att minnas vad du gjorde då du drack 5. Du dricker ensam 6. Du dricker dagen efter 7. Du dricker för att må bra 8. Du har svårt för att skära ner på drickandet

Förutom belöningssystemet påverkar alkohol oss på flera andra sätt som kan göra att vi känner oss hängiga dagen efter. Bland annat sömnbrist, uttorkning och minnesluckor. Marino berättar hur man bäst hanterar bakisångesten när man väl råkar ut för den.

– Lätta fysiska aktiviteter, exempelvis en promenad, har lindrande effekt på bakfylleångest. Ett annat tips är att stimulera det sociala sinnet och umgås med människor som får dig att må bra. En vanlig sysselsättning vid bakfylla är att ligga inne i sin ensamhet, men det är faktiskt det sämsta du kan göra, säger Adriano C. Marino.

FAKTA

Mendlys chefsterapeut tipsar om hur du slipper bakisångesten:

- Börja med att bestämma dig hur mycket du får dricka som mest. Då är det större chans att du faktiskt håller dig till det. Visar det sig att du druckit mer än planerat är det en varningssignal.

- Se till att äta ordentligt. Mitt i allt dansande och sjungande kan det vara lätt att glömma bort maten. En ordentlig måltid saktar ner kroppens upptag av alkoholen, vilket gör att du inte blir berusad lika snabbt.

- Varva med ett alkoholfritt alternativ under kvällen. Det hjälper dig att du inte blir lika berusad. Dessutom minskar det vätskebristen dagen efter.

- Undvik starksprit, det slår snabbare och gör att det blir svårare att kontrollera nivån på din berusning.

- Sluta drick efter midnatt, förbränningen är nämligen långsammare under natten.

- Sist men inte minst, ignorera grupptryck om någon försöker hetsa dig till att dricka och alkoholtjata inte på andra. Känn istället efter vad du själv vill och håll dig till det.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar