Experten varnar: De kan bli en del av vår framtid - Nyheter i Kalmar - 24 timmar om dygnet - Helt gratis!

Laddar

Experten varnar: De kan bli en del av vår framtid

Erik Henriksson, Akamai. Foto: Akamai, arkivbild.

Erik Henriksson på Akamai varnar för en dystopisk framtid.

10 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Nedstängda bagagehanteringssystem, självkörande bussar som blivit hackade till att blockera trafiken eller boardingkort som inte fungerar.

Det kan låta som en avlägsen och obehaglig dystopi, men den framtiden kanske är här snabbare än vi tror, menar Erik HenrikssonAkamai i Sverige.

Vi reser allt mer och framförallt mer under hela året. Resandet blir också allt mer automatiserat med hjälp av den nya teknologin.

Men den nya teknologin gör också vårt resande allt mer sårbart och öppet för hackare som på något sätt vill störa ut trafiken. Erik Henriksson ser en allt större marknad för hackare breda ut sig. 

– Tänk dig att en hackare beslutar sig för att till exempel stänga ner bagagehanteringen på en av världens största flygplatser. Det är lätt att föreställa sig kaoset som snabbt skulle uppstå. Vad händer om hackaren sedan krävde en lösensumma för att låsa upp de digitala nätverk som de hade kapat, säger han.

Enligt en rapport som släpptes nyligen från Akamai är ett sådant scenario inte någon fantasi i någon avlägsen dystopi. Det ligger precis runt hörnet, menar Henriksson.

– Det kanske låter lite skrämmande. För även om vi inte är helt där än, så finns det flera oroande trender som vi tar upp i rapporten. Och det bygger på att tekniken fortsätter att utvecklas, med stora och snabba framsteg inom artificiell intelligens, automation, biometri – och dessutom en snabbt växande IoT-marknad. Med detta kommer en ökande och potentiellt risk för att illasinnade aktörer utvecklar digital infrastruktur som siktar mot att skada vitala samhällstjänster, säger han.

Henriksson menar att cyberkriminella alltid kommer att söka hitta de svagaste länkarna, som att identifiera personer som aldrig uppdaterar sina lösenord och använder oidentifierade WiFi-nätverk utan granskning.

Alternativt så söker man kommersiella sektorer där man släpar efter i säkerhetsstandarder. Ett sådant segment, som rapporten pekar ut, är den ständigt växande turistmarknaden. 

– Bara under 2017 inträffade nästan fyra miljarder skadliga inloggningsförsök mot webbplatser som tillhör flygbolag, kryssningsfartyg, hotell, resebyråer, biluthyrning och transportorganisationer. Det är svindlande siffror, säger Erik Henriksson.

Att se att problemet växer och från var attackerna har sitt ursprung är lätt – att hitta vem som är ansvarig är svårare.

Organiserade cyberkriminella riktar sig mot just turistbranschen för att det är relativt oskyddat. Därför menar Henriksson att det hotell och restauranger kan dra lärdom från både finans- och retail-branschen. Det finns tekniska skydd, men man behöver förstå hur hotbilden ser ut inom sin bransch.

Han tycker att man ska polisanmäla alla cyberbrott och se till att polisen får del av data. 

– Det hjälper till i arbetet för att kartlägga cyberbrott och förstå de komplexa kriminella nätverk som ligger till grund för det. Annars finns det stor risk för att semester-hackarna kan komma att bli en del av vårt framtida resande, avslutar Henriksson. 

Relaterade artiklar