EXTRA: Ny tunnel ska ersätta Ölandsbron: "Väldigt glädjande"

Allmänheten ska kunna köpa en egen del av Ölandsbron när den monteras ner. - Foto: Tilda Eriksson

Ölandsbron säljs i minnesbitar till allmänheten för mångmiljardbelopp.

8 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Den senaste tiden har det varit många politiska diskussioner om att bygga en ny Ölandsbro, även på regeringsnivå. Frågan ska diskuteras i riksdagen den 4 april.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth kallade nyligen de öländska kommunalråden Matilda Wärenfalk (S) och Ilko Corkovic (S) till ett möte angående behovet av en ny bro.

Nu kan 24Kalmar och 24Öland avslöja att broplanerna har skrotats – istället planeras det för en ny undervattenstunnel mellan Öland och fastlandet.

– Ölandsbron har redan idag en för hög trafikvolym sett till vad den är byggd för. När vi har gjort renoveringsarbeten de senaste åren har vi märkt att det har varit värre ställt med skicket än vad vi först trodde. Därför har vi jobbat med en parallell plan för en tunnel och nu har vi fått grönt ljus från regeringen också, säger Johan Wesley, projektledare hos Trafikverket till 24Kalmar.

Både politiker och tjänstemän har noga studerat processen kring bygget av den 18 kilometer långa tunneln mellan Rödby och Puttgarden som inleddes i år.

Enligt tidigare beräkningar planerade Trafikverket för att Ölandsbron skulle vara duglig för trafik fram till och med 2070. Den prognosen har fått korrigeras kraftigt, till cirka 2040.

Men blir det inte mycket dyrare med tunnel istället för en ny bro?

– Ja, det kostar såklart betydligt mer. Det är dock väldigt glädjande att den ambitionen finns, att satsa de här pengarna, detta behövs verkligen. Att säkerställa brons livslängd till 2070 skulle tyvärr ha kostat betydligt mer än vi trodde, säger Johan Wesley.

Tunnelplanerna har möjliggjorts tack vare ett stort tillskott från de 700 miljarder som finns i den nationella planen för infrastruktur. "Ölandstunneln", som arbetsnamnet är, har blivit tilldelad cirka 30 miljarder kronor.

Dessutom hoppas man att projektet ska få in ytterligare 20-30 miljarder när Ölandsbron monteras ner och säljs i delar till allmänheten. Priset för en minnesbit av bron väntas ligga på mellan 500 kronor upp till 25 000.

– Jag tror att detta kommer att bli ett unikt och otroligt eftertraktat samlarobjekt. Vem vill inte ha en bit av Ölandsbron hemma hos sig? Det historiska värdet borde vara väldigt stort. Och kanske får vi äntligen svaret på frågan "Hur många bultar finns det i Ölandsbron?", säger Johan med ett skratt.

Vad händer med de arbeten som är planerade på bron?

– Vi kommer att skala ner på renoveringarna, men bron ska såklart fortfarande vara duglig för trafik ett bra tag till. Vi får räkna med att det tar ganska lång tid innan en tunnel finns redo och fram tills dess väntas också trafikvolymerna ha ökat markant, säger Johan Wesley.

Det beräknas ta några år av politiska processer innan ett slutgiltigt beslut kan fattas. Därefter ska tunnelplanerna gå igenom övriga instanser innan bygget kan börja.

– Det tenderar ju att bli en del överklaganden vid så här stora byggen, det såg vi inte minst i Rödby och Puttgarden. Därefter tar det ungefär tio år innan tunneln är klar. Så jag skulle gissa på att invigningen kan ske någonstans kring 2032. Då har vi rätt så god marginal till 2040 när bron som senast ska tas ur bruk, säger Johan Wesley.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.