Laddar

House of Carlander: ”Man ska göra det man gör bäst”

Dammode, inredning och våtdräkter kanske inte är den mest självklara kombinationen men för nyöppnade House of Carlander har det visat sig vara en succé.

delningar

När franschiseavtalet med Peak Performance tog slut stod Anna och Jonas Carlander inför ett val. Fortsätta med butiksverksamheten på Kvarnholmen eller satsa på något helt annat – de valde det förstnämnda med ett stänk av något nytt. I augusti öppnade House of CarlanderKaggensgatan och den som går in där kan handla dammode, inredning och sportprylar för atlether.

– Den här lokalen med bästa läget i stan var för bra för att lämna men vi visste också att vi ville utveckla något nytt, man ska göra det man gör bäst. Dammode var det första som Anna tänkte på vilket har funkat otroligt bra och satt sig snabbare än vad vi trodde. Det är som ett minivaruhus med tre separata rum, jag tror många tycker det är spännande att gå in här, säger Jonas.

Förutom den fysiska butiken så driver de även en e-handelsbutik, Prestationskläder, där man kan köpa unika sportartiklar som är noga utvalda av Jonas själv. Han har genomfört flera Ironman och vet vad det är han säljer.

– Vi är så långt ifrån en traditionell sportbutik som man kan komma och jag hade nog inte kunnat sälja de här sakerna om jag inte hade tränat själv. Sedan hade nog inte den här butiken funnits om Ironman inte hade varit i stan, under Ironmanveckan blir det här en sambandscentral dit alla kommer för att få tips och råd. Det går knappt att röra sig här inne då.

Utvecklingen går rasande fort på sportsidan och en av de största utmaningarna familjen Carlander har är att ligga i fronten och veta vad kunden vill ha innan kunden vet det själv. Att hela tiden kunna erbjuda ett unikt sortiment med det bästa som finns på marknaden är en av anledningarna till att Prestationskläder är ett så pass starkt varumärke som det idag är bland atlether.

– Man måste hela tiden testa och förstå vad som är nästa grej. Många av sakerna vi har här är helt unika och går inte att köpa någon annanstans i Sverige. Vi var till exempel först i Sverige med att sälja kompressionsbyxor som sedan blev jättestort. När jag började prata om att sälja våtdräkter sa Anna att jag var galen men nu säljer vi 2 000 dräkter om året. Trendspaning är en stor del av det här yrket, säger Jonas.

Även på inredningssidan står House of Carlander ut. Man har bland annat lyckats få rätten att sälja Matteus-porslin vilket inte är det lättaste då det bland annat bara får finnas en återförsäljare i varje stad.

Inredningsdelen går väldigt bra och det är många som kommer in för att köpa presenter. Det är också kul när man trivs i lokalerna för att det är fint, i den här miljön mår man bra och man blir glad över att packa upp vackra saker. Slutar man tycka det är kul är man ingen bra affärsinnehavare, den drivkraften behövs.

Och drivkraft behövs om man ska lägga nästan all den tid man har på jobbet.

– Det blir en livsstil. Vi valde namnet House of Carlander för att det här är vårt hus, vårt hem. Hela familjen jobbar här nere och vi får hitta sätt för oss att umgås här i butiken istället, klämma in en fika här och där till exempel. Semester har inte varit att tänka på. Men det är ju också det här vi tycker är roligt. Det är kul att gå till jobbet och jag tycker det är lika glad över att träffa nöjda kunder som jag var för 20 år sedan.

Som om det inte vore nog att arbeta under öppettider så bjuder House of Carlander även in grupper på föreläsningar och tjejkvällar. Att komma närmare kunden är ett av deras stora framtidsmål.

– Vi vill hela tiden utveckla nya koncept för att få jobba nära kunden. Sen får vi se vad exakt det kan vara. Det är viktigt att kunna erbjuda personlig service. Oftast vill kunden ha den kontakten när de kommer till butiken vare sig det handlar om att få bekräftelse för ett köp eller bara en annan åsikt.

I början av sommaren var det en hel del diskussion angående Kvarnholmen och dess trafikavstängningar och brist på parkeringsplatser. Men Jonas vill inte fokusera på det.

Alla förändringar är bra förändringar men sen får de inte ta för lång tid. Det gäller att hitta lösningar i det man gör så att man inte prompt stänger av för man kan inte tro att vi ska vara helt billösa, så funkar det inte, säger Jonas och fortsätter:

– Annars är Kalmar en fantastiskt vacker och spännande stad. När man gör något så är man duktig på det man gör. Kalmar är även fantastisk på att utveckla sig och man har verkligen dragit nytta av sina utomhusmiljöer men nu är det dags att även satsa på innemiljöerna. Det är viktigt för oss handlare att få hit folk även på vintern sedan gör det också att folk hellre vill stanna i sin hemstad.

Veckans företag Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Relaterade artiklar