Influencers ska inspirera andra att besöka Öland: "Sticka ut"

Rebecca Strandén, kommunikatör på Ölands Turistbyrå. - Foto: Tilda Eriksson

Öland ska marknadsföras via bloggare och youtubers.

delningar

Ölands turistbyrå i Färjestaden arbetar kommunikatören Rebecca Strandén. Rebecca är ansvarig för en marknadsplan som inkluderar influencers i marknadsföringen av Öland.

– Vi har inte jobbat så mycket med influencers innan men det finns idéer och tankar kring hur vi ska jobba med influencers. Vi måste tänka kring hur vi ska göra och få allting rätt. Hur vi kan skriva avtal med de så att Öland marknadsförs på rätt sätt, säger Rebecca.

Under årets gång har turistbyrån provat att samarbeta med bloggaren och instagrammaren baraenkakatill och carolineiköket.

– Vi har delat deras inlägg och de har även fått synas på vår hemsida, säger Rebecca.

Dessutom har turistbyrån producerat en film i tre delar som heter Öländska äventyr med Felicia. Felicia Bäckström är framför kameran och visar upp det öländska natur– och kulturtemat. En av filmerna hade över 141 000 unika tittare.

– Felicia har tidigare arbetat för oss och det har funkat bra med henne. Hon är en genuin tjej som är väldigt bildskön och gillar att vara framför kameran. Hon är ingen influencer men hon kan bli. Det finns planer på att nyttja henne ännu mer, säger Rebecca.

Turistbyrån arbetar redan tillsammans med hela regionen och Kalmar län med influencers mot den internationella marknaden.

– Det hade varit häftigt om vi kunde börja jobba mer mot den nationella marknaden. Den internationella marknaden har vi redan nått med hjälp av andra byråer som tar fram en mix av journalister och bloggare som kommer hit och upplever Öland och berättar det direkt. Bland annat i Tyskland där de producerade flera tidningar om Öland, säger Rebecca.

Stora influencers som artister är några som de skulle vilja arbeta med på turistbyrån.

– Vi skulle vilja arbeta med någon som redan älskar Öland men summorna kring en stor artist är mycket högre än en liten bloggare. Det går att göra på många olika sätt. Molly Sandén säger att Öland är den bästa platsen på jorden utan att vi tvingat henne att säga det. Det är ju guld värt för oss, säger Rebecca.

Just nu är turistbyrån inne i en planeringsprocess på hur de ska kunna använda sig av influencers på rätt sätt.

– Man tittar så mycket i sina kanaler, vad är det som fastnar och hur vi ska göra för att sticka ut. Det är så mycket som händer i telefonerna men det är där vi vill vara. Alla hänger där och kan vi då få andra människor att prata åt oss så är det ju toppen, säger Rebecca.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar