Laddar

Internet rasar över resejättens nya satsning

Många är väldigt upprörda. "Det här tar priset, skandal".

delningar

Att gå upp tidigt på morgonen och lägga ut handdukar för reservera den bästa solstolen närmast hotellpoolen, är snart ett minne blott.

Nu lanserar nämligen Ving en ny tjänst där du kan välja att boka din favoritsolstol innan semestern.

– Vi satsar allt mer på att erbjuda våra kunder skräddarsydda lösningar som tar bort det som skaver och som tillgodoser de behov man har. Att i förväg kunna boka sin favoritsolstol på hotellområdet är ett exempel på det, säger Anna Hagberg, informationschef på Ving.

Sex dagar innan avresa får kunder som bokat en resa till de hotell som erbjuder förbokning av solstolar ett mail med en förfrågan om man vill utnyttja tjänsten.

I bokningsskedet finns sedan poolkartor med markeringar om vilka solstolar som är bokningsbara samt kompass som gör att man enkelt kan se när på dygnet som man har sol och skugga.

Men den nya tjänsten har inte enbart fått positivt respons på nätet. På Ving Sveriges Facebooksida är det många upprörda kunder som har kommenterat.

Har jag lagt ner 44.000 på en all-inclusive resa två veckor vill jag inte komma till hotellet och se att samtliga bra platser är tagna vid poolen oavsett hur tidigt man är på plats.. och definitivt inte betala mer för att ha samma rätt som jag hade haft innan.. kasta alla handdukar för folk som försöker ”boka” upp tidigt istället så samtliga som faktiskt vill hänga vid poolen en hel dag kan få göra det med bra platser istället, skriver en Facebookanvändare.

Nej Vingresor – Ving Sverige AB nu får ni göra om och göra rätt! Ni kommer för det mesta med bra idéer och tillval, men det här tar priset, skandal! Solstolarna skall INTE kunna bokas! Se istället till att stävja oskicket med handdukar som bokar stolarna men inte används. Se till att ha samma rutin som de har på Sunprime KamalaSunwing Kamala & Sunwing Bangtao där de plockar bort alla handdukar och lägger dem i en hög om de inte används före 9:30. Nej nu får ni tänka ett varv till och ta bort detta idiotiska tillval!, skriver en annan användare

Dock har flera istället skrivit att de är positiva till den nya tjänsten.

Jag tycker det är jättebra. Vi vistas en hel del vid poolen och med mindre barn kan de vara bra att få stolar där poolen inte är så djup, skriver en användare.

Enligt Ving kommer 10-20 procent av hotellens solstolar att vara bokningsbara i förväg mot en kostnad av 25 euro per solbädd för hela vistelsen, oavsett reslängd.

Förbokade solstolar reserveras och kan ej nyttjas av andra gäster. Övriga solstolar finns som vanligt tillgängliga utan avgift, enligt Ving.

I Vings senaste resepanel uppgav en tredjedel av de tillfrågade att de skulle vara intresserade av att förboka en solstol under semestern om möjligheten fanns. Av dessa vill nästan varannan boka en solstol med bra utsikt mot havet och nära poolen.

Till sommaren 2018 kommer 30 hotell inom Thomas Cook Group att erbjuda tjänsten.

Relaterade artiklar