Kalmarföretag siktar internationellt: "Jobbat otroligt hårt"

Jörgen Dahl siktar på att ta sitt koncept ut i världen. - Foto: Arkiv

Sverigemotiv laddar för en större expansion. "Nordamerika är intressant".

delningar

Det är projektet Scandinavian Startup Week som gör det möjligt för Jörgen Dahl, grundare av Sverigemotiv, att få åka till Montreal i Kanada tillsammans med tre andra Kalmarföretag. Under veckan ska de knyta kontakter och marknadsföra sig internationellt.

– Hittills har vi träffar lite andra inkubatorer i Kanada och även Montreal Invest som hjälper bolag att etablera sig i Kanada. Sedan har vi haft egna kundmöten och träffat lite tryckerier och potentiella kunder. Det har gått bra tycker jag och jag är jättenöjd med resan än så länge. Och då är det ändå några dagar kvar, sa Jörgen Dahl till 24Kalmar i torsdags.

Resan arrangeras av BizMaker i Västernorrland, Kalmar Science Park, Movexum i Gävleborg och Företagsfabriken i Kronoberg. De återstående dagarna kommer att vara hektiska, men roliga.

– Vi kommer att träffa en annan accelerator och en tech-inkubator där kanadensiska och svenska startups ska pitcha lite och berätta om sitt bolag och vi hoppas att man kan hjälpa varandra åt båda hållen. Man kanske har någon kontakt på något ställe och på så sätt kan gynna varandra. Att man ska försöka dela med sig.

Jörgen Dahl står inför en internationell lansering av sina tryck på posters och brickor av kända landmärken och sportarenor. Och förhoppningen är att det kommer att ske i 139 länder.

– Vi kommer främst att fokusera på Storbritannien, men det är klart att Nordamerika är en intressant målgrupp. Sen tror jag inte att vi kommer att lansera i Nordamerika innan jul och knappt efter heller, säger Dahl.

Kommer du att växa ur Kalmarkostymen tror du?

– Det tror jag inte. Sen så hade det varit roligt att testa att bo ett år i Nordamerika, men när man har tre barn så är det inte den lättaste ekvationen kanske. Så det ska ganska mycket till, men det hade absolut varit kul att testa. Men jag tror att jag kommer att landa i Kalmar, det är ju faktiskt en väldigt bra stad.

Sverigemotiv är ett av Kalmars kanske snabbast växande företag, varför är det så tror du?

– Dels är det för att det är en bra affärsidé. Människor älskar sin stad eller sitt lag. Men dels så har jag jobbat otroligt hårt bakom i kulisserna för att det ska bli så. Det är inte så att bara för att man öppnar en e-handel så trillar miljonerna in. Det är nog egentligen bara min familj som vet hur hårt jag har jobbat för det.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar