Kalmarföretaget siktar internationellt: "Kanada blir först ut"

Emelie Sjölander - Foto: Carl Winsth

Letar efter större marknader för sitt framgångsrika koncept.

delningar

Det är projektet Scandinavian Startup Week som gör det möjligt för Emelie och Andreas Sjölander, författarpar och grundare av företaget Boksmart som numer marknadsförs som Barnsmart, att åka till Kanada tillsammans med andra företag för att marknadsföra sig internationellt.

– Det görs en sådan resa varje år. Vi letar efter förlag utanför Sveriges gränser som vill ha rättigheterna till Barnen i Kramdalen-konceptet. Dels boken men också det digitala skolmaterialet, säger Emelie Sjölander från Barnsmart.

Resan arrangeras av Kalmar Science Park, Movexum i Gävleborg, Företagsfabriken i Kronoberg samt BizMaker i Västernorrland.

– Vi hoppas att skolor i Nordamerika ska jobba med integritet och att skolorna där ska lära dem det också. Det är lite andra tider nu, menar Emelie.

Utöver presentationen i Kanada har paret riktat sig in på en annan marknad – den asiatiska.

– Kanada blir först ut, men vi har också haft idén presenterad för 31 japanska förlag med så det är superhäftigt. I Japan kramas man kanske inte på samma sätt som i Sverige, utan där får vi fokusera på de övriga delarna i boken och jobba förebyggande på annat sätt.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar