Laddar

Kalmarföretagets nya kortspel ska ta över världen

Det nya kortspelet UNIMO går ut på att utforska nya världar tillsammans med vänner. "Det går också ut på att vara lite elak mot sina motspelare," säger en av spelets skapare.

delningar

Johan Malmquist, Andreas Karlsson och Karl-Magnus Lillqvist och  jobbar på den Kalmarbaserade designstudion ADDI. De har gått samman med Kalmarkillen och illustratören Max Grecke som har meriter från att ha jobbat med de internationellt stora spelbolagen Blizzard och Riot. Tillsammans har de nu utvecklat ett nytt kortspel – UNIMO.

– Vi har velat göra ett projekt tillsammans ganska länge, jag och Johan har en kompetens och Max har en annan som kompletterar vår. Vi kände även att det saknades ett spel som passar både en erfaren spelare samt en en nybörjare. Spelet har även visat sig passa väldigt bra för vuxna att spela tillsammans med barn, säger Karl-Magnus Lillqvist.

För att förenkla det så fungerar UNIMO ungefär som kortspelsfavoriten UNO, varje spelare får en hand med kort och den som först blir av med korten är den som vinner. Men till skillnad från UNO så är korten utsmyckade med monster från olika världar och kortleken innehåller även händelsekort som är till för att straffa sina medspelare.

– Det går ut på att vara lite elak mot sina kompisar på ett lekfullt sätt, lite skadeglädje får man räkna med, berättar Karl-Magnus.

De har jobbat med att utveckla spelet under ett års tid och har även arbetet med att bygga en fanbase redan från början. De har skickat ut testspel till spelare över hela världen och recensionerna har varit bra. För ett tag sedan anordnade de en fanart-tävling och fick in över hundra bidrag från folk från hela världen.

Just nu pågår en Kickstarterkampanj för kortspelet. Kickstarter är ett verktyg på internet där man kan lägga upp sina projekt och sedan samla in pengar från folk som gärna vill se dem bli förverkligade. Kampanjen för UNIMO lades upp i lördags med målet att samla in minst 100 000 kronor under en månad. Under torsdagen hade de redan fått in över 91 000 kronor.

– Förhoppningsvis kommer vi att gå över målet. Det är ju en ny form av marknadsföring där man får testa marknaden utan att ens ha släppt en produkt vilket är intressant. Pengarna kommer gå till att färdigställa, tillverka och sedan skicka ut spelet till alla länder.

Om allt går enligt planerna så kommer det att skickas ut i September. Under 2018 hoppas de kunna släppa en ny expansion som kommer introducera nya monster och världar för fansen. Än så länge är det ett sidoprojekt men förhoppningen är att kunna starta ett helt nytt bolag som bygger på detta.

– Även från Kalmar kan man nå ut om man gör sin läxa ordentligt, avslutar Karl-Magnus.

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.