Laddar

Kalmars startups satsar på Kanada: ”Vi är väldigt lika”

Just nu befinner sig representanter från Kalmar Science Park och Sverigemotiv i Kanada för att knyta värdefulla affärskontakter.

delningar

Just nu pågår Scandinavian Startup Week som är ett initiativ av bland annat Kalmar Science Park för att ta nya tillväxtföretag ut på internationella marknader. 20 utvalda start-up företag från hela Sverige har under veckan besökt Kanada för att knyta nya kontakter. Från Kalmar finns Jörgen Dahl från Sverigemotiv och Kalle Blohm, inkubatorledare på Kalmar Science Park på plats.

– Vi har koncentrerat oss på besök i Ottawa, Montreal och Quebec som ligger på bussavstånd med varandra. Det är kul för motsatsen som vi kan erbjuda hemma är Kalmar, Växjö och Oskarshamn vilket inte riktigt är samma sak, säger Kalle Blohm och skrattar.

Anledningen till varför man har valt att göra resan till just Kanada är att det svenska och kanadensiska samhället är väldigt lika.

– De har också en otrolig start-up miljö som är jätteintressant. De har också många företag som hamnar här och som sedan jobbar in mot den amerikanska marknaden, därav blev den här resan till. Vi tycker också att många företag har kapaciteten att gå globalt direkt istället för att börja expandera på den nordiska marknaden vilket är vanligt.

Under veckan har de träffat olika former av organisatörer som jobbar med att attrahera andra företag, inkubatorer och acceleratorer. De har fått pitcha sina idéer inför potentiella investerare.

– Här skiljer det sig lite från Sverige i hur man bör. Här måste man vara ännu mer övertygande på en så kort tid som möjligt för att de inte ska säga: Why should we care? Vi har drillat våra företag till max för att de ska göra perfekta pitchar.

Gänget har även hunnit med ett besök på den svenska ambassaden.

– Där käkade vi en ”swedish fika”. Sverige är det första landet som öppnade upp diplomatiska förbindelser med Kanada så här har vi ett väldigt gott rykte och man gillar oss. Annars så känner man sig väldigt hemma här i Kanada särkilt affärsmässigt, det är väldigt ledigt och casual. Franskan kan vara lite småjäklig men man tar sig fram på engelska. De gillar även oss skandinaver, inte minst tack vare hockeyn!

Och just Kanadas intresse för hockey är något som Kalmarföretaget Sverigemotiv hoppas kunna utnyttja.

– De är helt galna i hockey här och det är det enda man pratar om. Sverigemotivs bilder på fotbollsarenor har ju varit mycket populära så tänk vad man skulle kunna göra med alla hockeyarenor här. Man ser på stan att den skandinaviska designen är populär med stringhyllor så Sverigemotivs stil skulle passa in helt underbart här, avslutar Kalle Blohm.