Kommunen mötte allmänheten efter parkeringsplanerna

Mattias Adolfsson(S) och Lisa Söderholm. - Foto: Carl Winsth

Handlingsplanen som tagits fram har mött kraftiga reaktioner hos medborgarna.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Den 3 maj presenterade Kalmar kommun, Kalmar City och fastighetsägarna en handlingsplan som tagits fram för att lösa den parkeringsproblematik som finns i Kalmars stadskärna till följd av den ökade befolkningen och trycket på stadskärnan.

Under torsdagskvällen hölls ett stormöte i Kalmarsalen för att möta allmänheten, föra en dialog och svara på frågor. Först ut var Björn Strimfors som pratade om alla projekt som är på gång i Kalmar.

Ledde stormötet gjorde Mattias Adolfsson (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden samt Lisa Söderholm, centrumutvecklare i Kalmar City. På plats fanns även Ulrik Hultman, tjänsteman på kommunen.

– Vi tänker strategiskt så att vi inte stryper igen stadskärnan på ett sätt som gör att man inte behöver åka iväg för att handla, säger Adolfsson.

Kvarnholmen bor cirka 1 900 personer och 5 500 arbetar där. Av de 1 900 personerna är det bara 420 som har ett boendeparkeringstillstånd för en bil som behöver parkeras nattetid – vilket innebär att det inte är en del av problematiken.

– Vi pratar om pendlare och boende – och när det gäller de boende har vi ingen utmaning, säger Ulrik Hultman.

Kalmar kan inte tänka på samma sätt som storstäderna gör i Sverige. Det vill säga, att det inte finns möjlighet för bussar att köra ut till alla mindre orter och byar som finns i kommunen, det menar Adolfsson.

– Vi kommer inte kunna klara allt med kollektivtrafik utan även i fortsättningen kommer det att finnas ett behov av att ta bilen till stadskärnan, säger han.

En viktig del i den handlingsplan som tagits fram är att det ska bli billigare att åka buss – än att ta bilen, ett led i att bli mer klimatsmarta.

När de parter som anordnade stormötet var klara var det upp till de 40-tal människor som tagit sig till Kalmarsalen att ställa frågor om den handlingsplan som tagits fram.

En fråga som ställdes handlade om hur det är tänkt att de som bor på Kvarnholmen ska kunna hitta en parkeringsplats om de kommer hem mitt på dagen.

– Förhoppningsvis innebär den nya handlingsplanen att fler kommer att hoppa in i bussen och att färre tar bilen. Planen är att det ska lätta upp trycket, svarar Lisa Söderholm, centrumutvecklare Kalmar City.

Frågor ställdes också om kommunen haft tankar på att införa subventioner för de som kör en miljöbil. Men på den frågan svarade Mattias Adolfsson kort och gott – att det är olagligt.

En annan het potatis bland de som var på plats i Kalmarsalen var frågan om Ängöparkeringen verkligen ska räcka till alla.

– Vi hoppas att Ängö är den parkering som man väljer först. Sen kommer nog inte alla göra det. Jag tror nog att några kommer att välja att betala mer och ställa sig lite närmre stadskärnan.

– Men med den här förändringen vad det gäller buss, kommer andra att välja andra färdmedel vilket kommer innebära färre upptagna p-platser, menar Mattias Adolfsson.

När stormötet avslutades efter drygt en och en halv timme, var Lisa Söderholm optimistisk.

– Jag är nöjd med mötet och det är ett ämne som engagerar. Vi fick sakliga frågor och jag tycker att det var ett bra möte, säger hon.

Alla punkter i den handlingsplan som tagits fram hittar du här.

Vad tycker du om förslagen? Mejla dina åsikter och reaktioner till oss på redaktionen@24kalmar.se.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar