Kostcoachen om att planera sin kost

Foto: Matilda Taylor/Mattis Andersson

Här följer en rad tips om hur man kan planera.

delningar

Planera maten är A och O:

Oftast när vi står inför en ny utmaning eller ett sätt att leva möts vi dagligen av frestelser som lätt kan sätta käppar i hjulet för oss. Men för att lyckas stå emot gäller det att ha en plan och att vara förberedd. Att hålla sig till det man lovat sig själv och det man vet är bäst för en själv gör att vi kommer en bra bit på vägen. För att inte stå där tomhänt och hungrig efter lunchens spinningpass, gör dig då en tjänst och förbered dig väl innan. 

Matlådor kan vara något så väldigt osexigt men ack så bra för den som vill lyckas med sin satsning eller sin hälsa för den delen. Jag brukar säga till mina klienter att ta två kvällar i veckan och planera tre dagar framåt. Gör matlådor, förbered så mycket du kan och frys in det du får för mycket av. Du sparar både tid, energi och slipper den där sista minuten chokladkakan på väg hem från gymet för att magen skrek efter något bums. 

Sätt dig ner på söndagar, planera för veckan och vad du ska handla och gör sen en matsedel. Laga mat tillräckligt för att klara dig tre dagar framåt så att lunchen är enkel att ta med till jobbet. Kan du förbereda mer så att middagen även blir enklare så gör det med. Kanske kan du redan nu göra kycklingbiffar och frysa in för att enkelt ta fram nästa gång du ska äta de igen. Men glöm för bövelen inte att planera och att ta med dig maten till jobbet så du slipper stå i kök till närmsta snabbmatskedja när hungern slår in och stressen knakar på dörren. 

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.