Laddar

Kristoffer säljer manlig heminredning från vinden

Kalmars färskaste e-handelsföretag huserar i en över 100 år gammal vindslokal på Svensknabben. Från sin ateljé på Villa Solbackens vind säljer Kalmarkillen Kristoffer Luthman manlig heminredning i råa material.

delningar

Vindsfönstret, som står på glänt, vätter ut mot Kalmarsund med utsikt över Ölandsbron. Lite nött och kantstött är det, liksom övriga vinden med sina träbalkar och vitrappade kortsidor.

Vindsvåningen på Villa Solbacken har stått tom i många år. Med undantag för två inredda rum, som fungerat som bostäder till tjänstefolket som följde med de prominenta gäster som besökte familjens Jeanssons sommarpalats på Svensknabben, har vinden bara samlat damm.

Men nu pågår här full aktivitet. Nyblivna egenföretagaren Kristoffer Luthman, 28, har ställt dit kamerastativ, blixtar och whiteboardtavlor som ska reflektera ljuset precis rätt. Vinden har förvandlats till en enklare fotostudio.

På det låga bordet av almträ står två förvaringskärl i vit keramik, en blomkruka av koppar och Kristoffers egen idé: Kaffeburken. Det har blivit allt trendigare att inta sina drycker från en glasburk, berättar han.

Kristoffer startade sitt företag, en heminredningsbutik på nätet, i början på juni. Han väljer alla produkterna han köper in själv, och köper från grossister i bland annat Danmark och Spanien. Stilen på hans produkter beskriver han som manlig och stilren i råa material som trä och sten.

– Lite har det väl blivit så att jag vänder mig till män. Det är lite råare form av heminredning som har mer svärta än shabby chic och den väldigt ljust präglade industriella heminredningen. Men givetvis är ju inredningssmak könlös, säger han.

Heminredningssajten Nordsool är knappt tre månader ung, men redan nu har Kristoffer Luthman fått i gång lönsamheten.

Och så jättekonstigt är det inte: Hela sitt vuxna liv har han sysslat med försäljning. Han har sålt te och kaffe på Gerdas te- och kaffehandel, fönster för Mockfjärds och varit butikschef på Hi-Fi-klubben i Växjö.

Parallellt med att han driver sin heminredningssajt så säljer han hemelektronik på Mediamarkt på Hansa city.

– Så jag varvar med att sälja tv-apparater och japanska soffbord. Jag tycker egentligen att det är kul att sälja allt, säger han.

Men intresset för heminredning har ändå alltid funnits där, och har växt i takt med att han fått i gång företaget.

Han drivs av att hitta nya, kreativa användningsområden för föremål, säger han. En gammal, rustik trästege kan lika gärna säljas som en snygg klädhängare, en stor vattenkaraff kan bli en häftig vas för stora buketter.

Kalmar har blivit något av ett mecka för e-handel, med e-handelsklustret vid Kalmar Science park och stora aktörer som Royal Design och Design Online i regionen. Att starta en nätbutik i stället för en fysisk butik var ett givet val, säger Kristoffer.

– Kalmar är en liten stad, och jag tror att man vågar satsa mer online. Det är större chans att det får bäring nationellt än lokalt. De flesta av mina kunder kommer från storstäderna, säger han.

Trots att företaget bara varit i gång en kort tid är Kristoffer redan sugen på att ta nästa steg, och planer finns på att introducera egna produkter i sortimentet. Bland annat samarbetar han med en lokal konstnär om egentryckta posters, som ska lanseras lagom till jul.

– Jag är lite rastlös av mig. När man har möjligheten, rent ekonomiskt, att utveckla ett koncept kan jag tycka att livet är lite för kort för att sluta här, jag känner att jag måste passa på.

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.