Laddar

Liljas Bil – familjetradition med sikte på framtiden

Bilåterförsäljaren Liljas Bil AB har tagit en ledande position på marknaden och fortsätter att expandera. Ingemar Andersson har drivit företaget sedan 27 år tillbaka.

delningar

Sedan familjeföretaget Liljas Bil AB grundades av Gösta Lilja, på Öland 1928 har det hänt mycket. År 1947, efter krigets slut, utökade verksamheten till fastlandet och därefter expanderade man ytterligare på 50- och 60-talet. Sedan 27 år tillbaka ägs Liljas Bil av Ingemar Andersson.

Idag är Liljas bilvärldens sjätte största privatägda återförsäljare för Volvo personbilar och man har totalt 275 medarbetare. Omsättningen ligger strax under två miljarder och man finns över hela sydöstra Småland och Öland, på sju platser. Trots att Liljas Bil 2019 är något annat än för 90 år sedan är historian kring företaget viktigt.

– Självklart betyder det mycket. Vi är väldigt måna om vår historia. Jag skrev till och med en självbiografi för några år sedan, säger Ingemar Andersson.

 Själv började han i branschen som Juniorsäljare och arbetade sig därefter upp till titeln företagssäljare. Därefter kom han att ta hand om hela affärsområdet när det gällde personbilar. Utöver att ha arbetat i företaget har Andersson också investerat.

– Under mina år har jag investerat en kvarts miljard, vilket gjort att vi är i väldigt gott skick. Just nu pågår arbetet med att flytta vår serviceanläggning till Hansa City i gamla Volvofabriken så att vi får en samlad anläggning.

I företagets affärsidé finns fyra ledstjärnor där man ständigt strävar efter att vara det ledande alternativet. Kvalitet, service, tillgänglighet och miljöomsorg.

– Vi har alltid haft som mål att vi ska ha 20 procents marknadsdel på Volvo, sex på Renault och tre på Dacia. Vi är marknadsledande, men konkurrensen är stenhård i hela branschen och det är en överetablering utan dess like. Vi har alltid investerat för att hänga med utvecklingen och rekrytera rätt medarbetare, vilket är en spännande del av jobbet, säger Andersson. 

Hållbarhet och miljöpåverkan är på tapeten i samtiden och på det området var Liljas Bil tidiga. Redan i slutat av 1990-talet miljö- och kvalitetscertifierades bolaget. 

– Vi har en mycket kvalificerad miljö- och kvalitetschef som utbildar och informerar personalen. Där har vi alltid legat i framkant. Det är ett paradigmskifte utan dess like och jag har aldrig varit med om något som går så snabbt under min tid, säger Ingemar Andersson.

Vad erbjuder Liljas Bil som inte andra gör?

– Hela Volvosystemet har produkter för det kompletta bilägandet. Vi har egna drivmedelsstationer, som vi äger. Vi ska erbjuda det kompletta bilägandet och du ska inte behöva gå till någon annan. Vår målsättning är alltid att vi ska ha allt man behöver till bilägandet. 

Vad händer härnäst inom företaget?

– Vi bygger ett komplett nytt servicecenter som rymmer 35 arbetsplatser, servicedelen med verkstad, tillbehör, reservdelar och biluthyrning (Hertz). Vi bygger också ut ett gigantiskt däckhotell eftersom vi ser ett behov av att förvara däck som blir allt tyngre och tyngre. Det blir ett jätteområde som dessutom kommer ha en miljöprofilerad tvättanläggning.

Verksamheten flyttas således från Servicecenter på Norra vägen och samlar hela verksamheten med bilförsäljning, serviceverkstad, butik och biluthyrning på Hansa City i Kalmar där det nya, toppmoderna, servicecentret byggs.

För mer information och att ta del av erbjudanden från Liljas Bil, klicka här

Relaterade artiklar