Laddar

LISTA: Här är maten som gör dig smartare

Genrefoton: Mostphotos, Matilda Larsson.

Glömmer du ofta bort saker? Tappar du lätt fokus? Här är maten du ska äta mer av.

delningar

Mitt Kök har satt ihop en lista med vanliga livsmedel som på olika sätt kan förbättra din hjärnkapacitet.

1. Valnötter. Förutom att de är fulla av bra fetter, proteiner, vitaminer och mineraler kan valnötter även öka din minneskapacitet, enligt en amerikansk studie.

2. Kaffe. Redan vid 20-30 milligram koffein kan hjärnförmågan få en boost. I en vanlig kopp kaffe brukar det finnas drygt 80 milligram koffein – positivt för alla kaffeälskare.

3. Mörk choklad. Även chokladälskare har en anledning att jubla. I kombination med ökat blodflöde till hjärnan, kan choklad höja koncentrationsförmågan.

4. Fisk. Det stämmer faktiskt – fisk gör dig smartare. Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, Omega-3 påverkar kroppen på olika sätt, bland annat minskar Omega 3 blodets levringsförmåga och därför också risken för blodpropp. Enligt en studie som publicerats i Neurology så har människor med mindre Omega 3 också mindre hjärna.

5. Spenat. Innehållandes mängder av magnesium kan spenat hjälpa vigda dina blodkärl. På så sätt kan du alltså få mer blod till bland annat hjärnan, enligt Mitt Kök.

6. Olivolja. Olivolja har antiinflammatoriska egenskaper och hjälper även de olika delarna i hjärnan att kommunicera med varandra.

7. Bär. Forskare har kommit fram till att bär kan dämpa Parkinsons sjukdom tack vare de antiinflammatoriska egenskaperna.

Källa: Mitt Kök.

Relaterade artiklar