Laddar

LISTA: Så blir din arbetsplats rena rama hälsokällan

Vår träningsexpert Maria Samuelsson ger sina tips på hur man faktiskt kan göra sitt arbete till en må bra-plats i vardagen.

delningar

Släpp stressen! Kan det verkligen vara så att din arbetsplats kan bli din nya må bra-plats i vardagen? Vår träningsexpert Maria Samuelsson har ett antal knep för att få till en positiv känsla på jobbet.

Träna vid skrivbordet

Stärk din kropp med enkla och effektiva övningar som endast tar några minuter.

Övning 1:

Ställ dig upp vid skrivbordet, dra upp axlarna mot öronen och håll kvar några sekunder innan du släpper ner dem igen. Upprepa proceduren 10 gånger. Detta ökar blodgenomströmningen i nacke och rygg.

Övning 2:

Om det finns trappor på arbetsplatsen, gå upp och ner några gånger och ta gärna ett par trappsteg åt gången. Genom att göra detta stärker du hjärta, lungor och muskler.

Utmana dina arbetskamrater

Försök att få med dina arbetskamrater så ökar chanserna att träningen blir gjord. Det är alltid roligare att göra saker tillsammans. Genom att peppa och lyfta fram allt positivt som dina kollegor gör så kommer stämningen garanterat höjas på arbetsplatsen.

Pausa – Andas

Leta upp ett utrymme eller rum på jobbet där du kan vara ostörd en kort stund. Det räcker med 1-2 minuter. Sätt dig bekvämt ner, andas ut och blunda samtidigt som du tänker på något i din vardag som får dig att känna dig glad och som ger dig energi. Genom att ta kontroll över din andning kan du effektivt sänka din stressnivå.

”Det är inte alltid så lätt att ha kontroll över oförutsedda saker som dyker upp, men genom att ha kontroll på hur du mår så minskar du stresspåslaget.”

Ergonomi

Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord så tänk på att stå upp ibland. Minska risken för musarm genom att lära dig olika kortkommandon på datorn. Se till att ha bra belysning.

Fyll på energi till lunch

Om du äter medhavd lunch på jobbet så förbered spännande och energirika luncher kvällen innan.  Detta ger dig något att se fram emot under förmiddagen och blir ett nyttigt energitillskott inför eftermiddagen. Ladda upp med bra proteinkällor, mycket grönt och frukt.

”Hoppa över sockret och överdrivet kaffedrickande. Det gör dig bara pigg för en kort stund!”

#6 Starta med en cykeltur

Tjuvstarta arbetsdagen med en cykeltur. På så sätt fyller på med frisk luft och dagsljus samtidigt som du kommer till jobbet lagom rödrosig och garanterat piggare! Genom att starta arbetsdagen med ett leende sprider du positiv energi omkring dig och höjer samtidigt dina arbetskamrater och energinivån på arbetsplatsen.

MIA SAMUELSSON, TRÄNINGSEXPERT.