Laddar

Marie inspirerar elever med monsterquiz: ”Snacka om lust att lära”

Eleverna på Vasaskolan har varit med och gett namn till en karaktär som kommer att användas av miljontals elever över hela världen.

delningar

Den äldre generationen använde sig av griffeltavlor, den senare känner igen whiteboards och nu har utvecklingen tagit ytterligare ett steg då den nya generationen vänjer sig vid digitala SMART-tavlor.

Marie Horn har varit med sedan början när de nya tavlorna introducerades i Sverige. Hon jobbade till en början som klasslärare men började intressera sig mer och mer för det digitala när hon såg fördelarna som det förde med sig i klassrummen.

– Jag såg hur eleverna som hade svårigheter med språket eller hade svenska som andraspråk gynnades av att ha flera sinnen aktiverade. De fick en extra skjuts och alla tyckte att det var roligt med digitala hjälpmedel, säger Marie.

 

Idag jobbar hon som IKT-pedagog på Funkaboskolan och Vasaskolan i Kalmar vilket innebär att hon hjälper till att integrera de digitala plattformarna på rätt sätt i klasserna.

– Skolorna har utvecklat arbetssättet på ett annat sätt genom de här ytorna. Det är jättebra eftersom det sparar tid för lärarna och då alla elever behöver digitala kompetenser inför framtiden. Det  står i den nya läroplanen att de digitala ytorna ska in i i stort sätt alla ämnen.

Det digitala lärandet börjar redan i första klass då eleverna bland annat får egna inlogg.

– De lär sig jättefort och är jätteduktiga. Redan i förskolan jobbar man med appar och man kan ju säga att de digitala ytorna har ändrats en hel del under de senaste åren vilket gör att det är lätt att lära sig.

Marie är medlem i SMART Technologies vilket är ett fortbildningsforum för över 1 000 lärare, varav endast 25-30 stycken är från Sverige, där alla är med och utvecklar de digitala plattformarna som används i skolorna.

Enligt SMART är det över 25 miljoner lärare som använder sig av deras produkter runt om i världen. Detta gör att det är extra häftigt att just Maries Kalmarelever har fått vara med och ta fram en av de figurerna som används i frågespelet Monster Quiz.

– Alla klasser har gjort monsterquizzet någon gång. Alla vill göra samma quiz flera gånger, snacka om lust att lära! De vill verkligen få in det rätta tänket vilket är häftigt, säger Marie.

 

Hur känns det att just er figur kommer att synas och användas av miljontals elever över hela världen? – Det är ganska coolt, säger Oscar Svanevie, William Svernhed, Lova Ackebjer och Klara Holm från klass 3C på Vasaskolan i kör.

– Det hade ju kunnat vara några andra klasser som hade fått vara med men nu blev det just vi vilket är coolt, säger Klara.

De har tillsammans gett namn och egenskaper till karaktären Icebox, en blå figur med fyrkantigt ansikte, gröna handskar och en svart tofs på huvudet. Karaktären och dess drag är framtagen med Sverige och norden i tankarna.

– Vi valde namnet Icebox eftersom det är kallt här och det ser ut som att den bär boxningshandskar, det var inte svårt att komma överens om namnet. Vi vet inte heller om det är en tjej eller kille eftersom den har en tofs på huvudet, säger William.

– Man kan få bestämma det själv, fyller Lova i.

 

Icebox har även intressen som är ganska typiska för någon som bor lite längre norrut.

– Icebox äter köttbullar och kroppkaka och gillar bergsklättring, innebandy och boxning, berättar Oscar.

Varje figur i Monsterquizzet har också var sin viktig egenskap som är extra viktig för just elever att tänka på när de går i skolan. Det som Icebox tycker är allra viktigast är kritisk tänkande.

– Det betyder att det som man säger ska vara sant så att det inte bara är ett rykte. Man måste också vara noga med att kolla källorna, säger Lova.

Frågespel som Monster Quiz är bara början i den utvecklingen som väntar. För två år sedan var Marie i Canada på ett hackaton där hon fick se produktutvecklingen för ett antal år framöver.

– Det är sekretess på det så tyvärr kan jag inte säga så mycket! Men det är otroligt häftigt att se vad programmerare kan göra med de tekniska prylarna vi har idag och som vi använder, det blir mer åt det robotliknande hållet framöver, berättar hon.

Men innan vi kommer till framtiden är det fokus på här och nu som gäller.

– Kalmar kommun har precis anställt sex IT-pedagoger så alla skolor kommer att ha tillgång till det digitala. Det gäller att höja lägstanivån för samtliga så att vi blir en likvärdig skola för alla, det är det vi strävar efter, avslutar Marie.

Relaterade artiklar