Laddar

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Relaterade artiklar