Laddar

Miljonbelopp delas ut till värdefulla yrkesfartyg: ”Viktiga kulturarv”

Ett av fartygen är från Kalmar. "Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden," säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

delningar

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år fördelas pengarna till nio fartyg varav två stycken som finna i Kalmar län.

Det ekonomiska stödet är viktigt – men det betalar bara en liten del av de verkliga reparationskostnaderna. I år var antalet ansökningar 36 stycken och den totala summan på ansökningarna 6,5 miljoner kronor.

– Det är dyrt att reparera äldre fartyg, det gäller både de som är byggda i trä och i stål. På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

I Kalmar län så är det motorfartyget Sydfart i Kalmar som får ta del av 30 000 kronor och segelfartyget Linnéa Gamleby som får 170 000 kronor. Sydfart är Sveriges äldsta i trafik varande fraktfartyg, enligt Sjöhistoriska museet, och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Pengarna kommer att läggas på återställande av aktermast samt dävertar till livbåt.

– De historiska fartygen är viktiga för förståelsen av den mångfacetterade historien, till exempel genom olika karaktär på sjöfarten förr i tiden. Eftersom yrkessjöfartens historia genom dess fartyg kan beskrivas över hela landet är vi glada att årets fördelning har fått en god geografisk spridning, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

 

Linnea i Gamleby. Foto: Sjöhistoriska museet

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2018

Ångfartyget Djurgården 3, Stockholms stad och län

Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län

Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län

Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län

Ångfartyget Polstjärnan, Karlstad, Värmlands län

Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län

Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län

Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län

Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.