Mobilen får en allt större roll i relationer: ”Viktigt att hitta en balans”

Många upplever att det är svårt att vårda sina relationer.

delningar

Hur påverkar mobiltelefonen din relation till människor i din närhet? En ny undersökning från ITC-företaget Huawei, som genomförts med hjälp av GfK Norm, visar föga förvånande att närmare nio av tio svenskar upplever att mobilen är ett viktig verktyg för att vårda sina relationer.

Samma undersökning visar också att svenskarna främst ser efter varandra genom att träffas, ringa eller skicka sms. En tredjedel föredrar att hålla kontakten via sociala medier. Samtidigt finns det risker med för mycket tid framför mobilskärmen.

– Jag tror att det är viktigt att hitta en balans mellan användandet av sin telefon och det verkliga livet. Känner du dig stressad eller nedstämd när du kollar mobilen? Då kan det vara ett tecken på att du inte har balans. Telefonen bör ju inte vara ett substitut för fysiska möten. Däremot är den ett ypperligt verktyg när möjligheten att ses inte finns, om man vill kolla var barnen är eller om mamma mår bra, säger Charlotte Sander, samtalsterapeut och relationsrådgivare på Relationsexperten.

Trots de möjligheter som tekniken ger svenskarna så upplever 44 procent att de har svårt att vårda sina relationer. Men det verkar också vara en åldersfråga. I åldersspannet 50 till 64 år tycker endast en av fyra att det är en utmaning att vårda sina relationer. I åldersspannet 16 och 49 år uppger mer än hälften att det är svårt.

– Att personer mellan 16 och 49 år tycker det är svårt att vårda sina relationer har med stor sannolikhet att göra med påtryckningar från samhället. Vi lever i ett prestationssamhälle där vi ska hinna med mycket under kort tid, säger Charlotte Sander.

Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av GfK Norm på uppdrag av Huawei. Undersökningen genomfördes online i januari 2018. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 16 och 65 år eller äldre. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 000 personer.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.