Laddar

Möt Kalmar Energis nya marknadschef: "Behövde personlig utveckling"

Marie Rosendal är Kalmar Energis nya marknadschef. - Foto: Carl Winsth

Efter 17 år på Telenor kände Marie Rosendal att det var dags för något nytt.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Sedan början av oktober är Marie Rosendal ny marknadschef på Kalmar Energi. Energibranschen står inför stora utmaningar när resurseffektiva stora energisystem ska möta lokal produktion. Med uppkopplade städer för att optimera resursanvändningen är branschglidningen tydlig. Kunskap inom andra sektorer blir därmed en framgångsfaktor för att ta verksamheten in i framtiden.

Marie såg på sociala medier att Kalmar Energi sökte en ny marknadschef och tyckte att det lät spännande och bestämde sig för att söka tjänsten. Efter en process med rekryteringsföretaget Telin, Kalmar Energis vd Anna Karlsson och HR-ansvariga Mikaela Lundh stod det klart att Marie var bäst lämpad för uppdraget.

– Det kändes jätteroligt! Jag lockades av Kalmar Energi framförallt för att det var en roll med tydlig marknad i fokus, vilket är det område som jag brinner för. Att få testa en ny bransch efter många år inom telekom och dessutom möta en bransch som står inför stora förändringar känns väldigt spännande, säger Marie till 24Kalmar.

Marie kommer ursprungligen från en liten ort som heter Ljungsarp som är belägen i Västergötland. Där bodde hon tills hon började plugga på högskolan i Skövde. Efter fyra års ekonomistudier på högskolan där blandat med studier utomlands valde hon att komplettera sin utbildning med ytterligare studier på Handels i Göteborg. Marie är sedan år 2000 bosatt i Kalmar.

– Jag började jobba på Telenor (som då hette Europolitan) för 17 år sen. Jag har i princip alltid jobbat på marknad i olika roller. Jag började jobba som marknadscontroller vilket inom telekombranschen innebär att arbeta med prissättning. Det jobbade jag med i fem, sex år. Sen började jag jobba som produktchef för utlandstjänster. Där fastnade jag i flera år i olika roller och de senaste tre åren var jag ansvarig för det teamet.

Var det inga konstigheter att tacka ja till tjänsten på Kalmar Energi – trots 17 år med samma arbetsgivare ?

– Det som är svårt är att släppa relationen med kollegorna, men de finns ju kvar. Jag kände att jag behövde en ny personlig utveckling och man märker inte när man är på ett företag och i en roll ganska länge att man faktiskt börjar stå still.

Marie gjorde sina första dagar i oktober och sedan dess har det varit fullt ös. Hon har bland annat fått besöka Moskogen och Draken som är Kalmar Energis produktionsanläggningar, suttit med olika team och fått se verksamheten från högt till lågt.

– Introduktionen var otroligt välplanerad. Det har varit en bra mix och jag har fått en övergripande blick över verksamheten.

Vad känner du att du kan bidra med?

– Jag kommer ju inte från branschen, och det var enligt Anna (Karlsson, vd) ett väldigt medvetet val  Det var väldigt tydligt genom hela rekryteringsprocessen att hållbarhet ligger Kalmar Energi nära hjärtat, och att det finns en förväntan om att kunna ta ytterligare steg. Att nyttja befintlig infrastruktur som en bas för den smarta kommunen är första steg på den resan.

Energibranschen står inför stora förändringar och där kommer jag in som ett naturligt komplement med min bakgrund. Vi har precis börjat diskutera vår roll i den smarta kommunen och vi har ett par pilotprojekt igång. Vi är i grunden samhällsbyggare och har med det en central roll i stadens utveckling.

Så du kommer bland annat att driva lite projekt?

– Ja utöver att leda marknadsfunktionen, så kommer det att vara ett av mina fokusområden i början med anledning av att jag kommer från kommunikationsbranschen. Befintlig organisation har god kunskap om våra basleveranser så det ger mer utrymme till mig att blicka framåt. Jag kan istället fokusera på nyutveckling, och det känns verkligen inspirerande och jätteroligt.

Relaterade artiklar