Laddar

Möt kusinerna som designar guldvinnande inredning

"Att se effekten av våra projekt när vi har byggt färdigt och givit en verksamhet ett nytt koncept – det är tillfredsställande".

delningar

Johan Vileståhl och hans pappa Bo Hansson grundade Nordiq Interior Solutions AB för cirka tio år sedan och för ungefär fem år sedan började Johans kusin, John Eriksson, sitta tillsammans med dem på kontoret på Varvsholmen.

John drev då eget och egentligen flyttade han in till dem för att det fanns en kontorsplats över. Bo gick dock i pension i somras vilket innebär att kusinerna numera driver företaget tillsammans. Men konceptet, det har inte förändrats särskilt mycket.

– Då gjorde vi ungefär samma sak som vi gör idag – vi skapade inredningar som vi färdigställde och förverkligade, sen när John och jag började samarbeta lite mer, så utvecklades vi ännu mer tillsammans, säger Johan.

Idag är det dock Pronova som står för utförandet av kusinernas visioner och projekt.

– Så just nu gör vi bara tjänstebiten och bygger allting på ett koncept, vi är ett rent tjänsteföretag numera helt enkelt, säger John.

För ett år sedan förvärvades Nordiq av just Pronova vilket innebär att John och Johan inte har något ägande kvar – men det är fortfarande dem som driver det.

I företaget har de båda två olika roller. John är konceptutvecklare, vilket innebär att det är han som har en stor del kundkontakt. Johan är inredningsarkitekt och designer. Vilket innebär att han designar och ritar i 3D-program som de sedan visar kunden.

– Men vi tar alltid fram kärnan tillsammans och brainstormar, bollar idéer och spår och så vidare, säger Johan.

– Ja och jag försöker egentligen störa Johan så lite som möjligt eftersom det är han som skapar i 3D-miljön utifrån koncepten som man kommer fram till tillsammans med kunden. Och till skillnad mot andra byråer eller arkitekter bygger vi det på information som kommer från kunden och deras visioner, fyller John i.

Storleken på projekten varierar kraftigt. Vissa projekt tar 50 timmar, medan andra kan ta upp emot 300 timmar. Men målet är att få lite större projekt som varar längre. Och på den fronten har det hänt jättemycket de senaste åren.

Bland annat fick Nordiq ett projekt om att inreda Häradssparbanken i Mönsterås.

– De hade väl egentligen inget problem, för de hade väldigt nöjda kunder. Men de kände att de var tvungna att göra något för kunderna och eftersom det är en sparbank ville de också göra något för byn i sig. Då vände dem sig till oss, säger Johan.

Banken ville göra något unikt och iögonfallande – något som skulle sticka ut i hela Sverige. Då kom Johan och John på konceptet "det femte elementet".

–Vi kände omgående kopplingen till Mönsterås och det lokala, de har det i sin stomme. Vi kände närheten till naturen och de klassiska elementen – och då adderade vi ekonomi som de femte elementet och försökte linda in det i de fyra andra positiva elementen, vilket vi lyckades med, säger John.

Idén och konceptet blev så bra och så lyckat – att de prisades i klassen "Event – Visual Merchandising" när Svenska Designpriset delades ut på en gala i Stockholm under hösten.

– Vi kände att vi hade något bra att bidra med, så vi skickade in och så blev man nominerade först och så blev vi en av tre att nomineras till en final och bara det var en seger i sig. Men sen när vi såg de andra bidragen så kände vi att det faktiskt kan gå vägen, säger Johan.

– Skillnaden var att de andra två projekten vad genomförda. Vi var osäkra på om det skulle påverka och om vår idé skulle vara så tydlig att man skulle förstå den. Men de bekräftade i nomineringen att de hade förstått konceptet när de lekte med våra element, men sen blev man lite tagen på sängen ändå, fyller John i.

Har ni upplevt någon effekt av utmärkelsen?

– Nja, det är många som har uppmärksammat det, men vi har inte fått några konkreta jobb egentligen av det, säger Johan.

– Men man misstänker att det kommer att komma en annan sparbank att knacka på, menar John.

Det har gått ungefär ett år sedan ni förvärvades av Pronova, vad är det som skiljer sig sen innan?

– Nu får vi fokusera helhjärtat på det vi brinner för och det är tjänsterna och konceptarbetet. Så vi har kunnat arbeta fullt ut med det här och det har givit effekt kan man säga. Vi har fått jättemycket at göra och vi känner att vi utvecklas under tiden, svarar Johan.

– Ja, och vi trodde att det skulle ta minst ett år innan vi hade full beläggning eftersom vi kapade bort en del av vår verksamhet, men vi hade fullt nästan direkt. Och det var en anledning till att vi var med i tävlingen över huvud taget, vi är väl inte jättemycket för att tävla med design, men det finns ett stort marknadsföringsvärde om man skulle lyckas vinna, säger John.

Trots att det är fullt upp finns det inget självändamål med att bli många anställda på bolaget, däremot skulle det finnas en vinning i att få in en till i nuläget.

– Av många anledningar behöver vi få in en till och vi har tittat på befintliga kontakter och kollar om någon är intresserad. Men av olika anledningar har det inte gått att lösa, menar John.

– Det vi försöker få bort från John är att få bort lite administrativt, det behöver inte hans kompetens sitta att fixa med, säger Johan.

Men vad är det som driver er?

– Alltså, man vill på något sätt få större och starkare kunder hela tiden och i och med det så får man roligare och roligare projekt. Och något annat som driver en är att få se ett färdigt koncept förverkligas live, menar Johan.

– Och en sak till som jag tror passar in hos oss båda – den personliga utvecklingen. Man får ut någonting av det. Vi har ett arbetssätt som jag tycker är väldigt givande och att se att det funkar, flikar John in.

– Sen en sak till, att se effekten av våra projekt när vi har byggt färdigt och givit en verksamhet ett nytt koncept – det är tillfredsställande, säger Johan.

Efter nyår kommer designduon dessutom att tänka ännu mer klimatsmart än vad man gör i dagsläget.

– Vi kommer att jobba efter en ny tanke där vi har som vi kallar Nordiq Eco Design. Vilket helt enkelt är ett arbete där vi tänker efter för vilka val vi gör, säger John.

Det kan bland annat innebära att fler kundmöten och kundsamtal kommer att ske via Skype istället för att ta bilen.

– Vi kommer dessutom att klimatkompensera för de resor som vi kommer att behöva göra och ställa krav på våra underleverantörer. Och vi kommer att lyfta miljöfrågan med våra kunder och diskutera den. Vi kommer att ha någon typ av grundnivå där kunden har möjlighet att höja ribban – och inte sänka den.