Laddar

Myndigheten varnar: Måste vara uppmärksam

Genrefoton: Matilda Larsson.

Falska kontaktuppgifter och dolda villkor som kan tvinga kunder att betala för "andra tjänster" – så luras svenskar av falska myndighetssajter.

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Det har inkommit flera rapporter om webbsajter som lurar konsumenter på pengar för myndighetstjänster som egentligen är gratis.

Nu väljer Konsumentverket att gå ut med en varning till allmänheten.

I våras stoppade Patent- och marknadsdomstolen webbplatsen trafikenheten.se, efter en stämning från Konsumentombudsmannen, KO. Strax efter det dök en snarlik sajt upp, transportverket.com.

Det är efter att svenskar har sökt efter myndighetstjänsterna på Google som de har hamnat på beställningsformulär hos de falska myndighetswebbplatserna.

Nu förekommer flera liknande webbplatser igen, som till exempel vagtrafiktjanster.com och vagtrafikregistret.com, och även dessa sajter skulle enligt KO kunna ge intrycket att de kommer från en myndighet.

"Konsumenter uppmanas därför att vara uppmärksamma när man söker på nätet efter Transportstyrelsens vägtrafiktjänster", skriver Konsumentverket på sin hemsida.

Bland annat erbjuder sajterna tjänster som att ställa av bilen, beställa nummerplåtar eller ägarbyte.

Webbplatserna tar betalt för sina tjänster. Att ta betalt för en tjänst som någon annanstans är gratis är inte förbjudet, men det måste vara tydligt vem det är som står bakom tjänsten.

De nya webbplatserna har falska kontaktuppgifter och tjänsterna är samtidigt förenade med villkoret att leverantören påstår sig ha rätt att dra pengar även för ”andra tjänster”.

Om man till exempel går in på vagtrafiktjanster.com, erbjuds konsumenten att "beställa påställning eller avställning av ditt fordon mot avgift på 495 kr".

Men under villkor står det också att "vid betalning med kort accepterar kunden att kortet får användas för debitering även av andra kostnader m.m. än den avtalade avgiften på 495 kr".

– Samma företeelse fanns i våras och då gick 1000-tals personer på det, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket till Dina Pengar.

Konsumentverket har inlett en utredning av webbplatserna och samarbetar med polisen och Transportstyrelsen.

Relaterade artiklar