Nytt Kalmarföretag vill erövra marknaden: "Ska gå upp i ringen"

Björn Mortensen och hans företag Booking Sweden ser stora möjhligheter. - Foto: Mattis Andersson

I veckan lanserade sajten. Nu hoppas man konkurrera ut multinationella jättar. "Vi får jobba lite extra hårt".

delningar

För drygt ett år sedan bestämde sig Björn Mortensen tillsammans med Martin Holm, Thomas Karlsson, Mats Ohlsén och Per Bergstrand att starta upp en regional bokningssajt för boende. Tanken var att skapa en plattform där man skulle kunna boka sitt boende utan att pengar kastas ut ur landet genom de ledande bokningssajterna.

När Booking Sweden lanserade sin sajt i torsdags var den inte bara regional, den var nationell.

– Det var efter en föreläsning vid Vasaloppet som vi märkte att behovet var nationellt, säger Björn Mortensen, vd på Booking Sweden.

De fem entreprenörerna tror nu att man ska kunna utmana de stora jättarna på marknaden. Inom hotellbokning är det just nu Hotels.com och Booking.com som är störst.

– Man är riktigt jävla glad nu. Vi ska gå upp i ringen mot riktigt stora multinationella företag och vi ska vinna fajten, säger Mortensen.

De stora företagen som nu dominerar marknaden är inte från Sverige vilket gör att stora summor pengar försvinner ut ur landet. Just den faktorn var en grundpelare när man bestämde sig för den stora satsningen.

Under processen har man sysselsatt 20 personer i Kalmar och trivs med att satsningen är lokal.

– Tanken är att öka resandet inom Sverige. Just nu försvinner väldigt mycket pengar utomlands hela tiden. I vår rekrytering har vi sett över hela norra Europa men kommit fram till att det är i Kalmar vi hittar den bästa servicen, priserna och passionen. Det finns en stor kompetens här. Detta blir verkligen ett Kalmarföretag rakt igenom. När vi är i kontakt med byråer från Stockholm kan de vara lite skeptiska. Vi får arbeta lite extra hårt när vi är från Kalmar, säger Mortensen.

Taktiken för Kalmarföretaget är glasklar. För att konkurrera ut de stora bokningssajterna vill man helt enkelt bli bättre än vad de är.

– Under processen har vi hela tiden utgått från konsumenten. Vi vill att det ska vara enkelt, snabbt, tryggt och till rätt pris, förklarar Mortensen.

Om det stora projektet går som planerat så kommer man inte luta sig tillbaka. Man har redan visioner om att ha en ständig utveckling av sin sajt för att hela tiden kunna leverera det bästa mot både hotell och bokare. Ifall man ska gå internationellt har man också säkrat framtiden.

– Sajten är skalbar och har språkstöd. På bara en månad skulle vi kunna öppna upp samma sak i Danmark till exempel. Vi har varumärkesskyddat namnet och domäner till flera olika länder, men vi vill att det ska bli hållbart nationellt först. Vi har dock inga planer från att flytta från Kalmar, säger Mortensen.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar