Laddar

Polisen: Fem vanliga fel svenskar gör i trafiken

Foto: Flickr/jon collier.

"Det är väldigt vanligt med slarv", enligt Anders Ericsson, trafikpolis.

delningar

Under sommaren är fler trafikanter ute på vägarna. Det i kombination med att det finns mycket att ha koll på, gör att regler som kan verka enkla, ändå inte följs av många.

Anders Ericsson har länge arbetat som trafikpolis och har pratat med Allt om Bilar, där han ger sina bästa tips för att inte bryta mot några av de vanligaste trafikbrotten.

1. Du ligger i fel körfält. Om du gör en omkörning är det såklart okej att ligga i vänsterfilen, men då ska du också tillbaka till höger så fort som möjligt. Gäller om hastigheten är över 70km/h.

– Många tycker att det är skönt att hela tiden ligga till vänster, det är som att man får ett körfält för sig själv. Men det är inte tillåtet, du ska ligga till höger, säger Anders Ericsson till Allt om Bilar.

2. För korta avstånd. Under körkortslektionerna får du lära dig "Tresekundersregeln", som är ett bra mått på hur långt du ska ha till fordonet framför. Du kan alternativt räkna de vita kantstolparna längs med vägen, tre stolpars avstånd är lagom vid landsvägskörning.

Att ligga för nära andra bilar är väldigt farligt och polisen tar ditt körkort på plats om de ser att du som kör personbil ligger med under en halv sekunds avstånd.

3. Att köra slalom. Ett vanligt trafikbrott är att svenskar utnyttjar luckorna i trafiken – men det är högst olagligt.

4. Att du kör på vägrenen. Det är inte ett körfält, utan en säkerhetszon som bara får användas av traktorer och andra långsamma fordon. Om du av någon anledning måste köra betydligt långsammare än andra fordon eller för att underlätta en omkörning, får du dock använda vägrenen.

5. Att inte stanna när det är stopplikt. När det är stopp som gäller, får du inte rulla sakta, eller hänga på bilen framför när de kör. Då kan du bli av med körkortet.

– Det är väldigt vanligt med slarv med stopplikten. Många rullar förbi lite nonchalant och andra tror kanske att de stannat utan att de faktiskt gjort det, säger Anders Ericsson till Allt om Bilar.

Relaterade artiklar