Laddar

Problem att sova? Den här maten kan hjälpa dig

Ät det här om du vill sova bättre. - Foto: Mostphotos

Sju vanliga livsmedel kan förbättra din sömn.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Många svenskar lider av sömnproblem då vi lever i en stressig vardag som gör att vi kan ha svårt att stänga ner för dagen. Men sömnforskare vid University of Pennsylvania i USA kommit fram till att det finns tydliga samband mellan vad vi äter och hur bra vi sover. Det skriver Expressen.

Här är sju vanliga livsmedel som du kan äta på kvällen för att få bättre kvalitet på din sömn.

*Mjölk- och sojaprodukter

Tryptofan är en aminosyra som har en lugnande effekt på humöret och bidrar till god sömn. Kroppen kan inte själv producera tryptofan, utan vi måste äta den. Mjölk- och sojaprodukter innehåller mycket tryptofan, men det finns även i äpple, plommon, grönkål och kakao.

*Potatis eller ris

En studie från The American Journal of Clinical Nutrition har visat att de som äter lättsmälta kolhydrater, till exempel ris, potatis eller grönsaker, ungefär fyra timmar innan läggdags somnade snabbare än de som inte gjorde det. Kolhydraterna hjälper kroppen att varva ner och göra sig redo att sova.

*Frukt och bär

Vitamin C är nödvändigt för att kroppen ska producera seratonin, ett ämne som reglerar sömncykeln. Frukt och bär, som kiwi och citrusfrukter, innehåller massor av C-vitamin.

*Tomater

Lykopen är ytterligare ett ämne som enligt studie behövs för att kunna sova gott. Det är en antioxidant som finns i stora mängder i bland annat tomater. En studie vid University of Pennsylvania visar att de som åt för lite lykopen även sov för lite.

*Körsbär

Körsbär innehåller väldigt mycket melatonin – ett hormon som gör kroppen sömnig och därför är ett viktigt hormon för vår dygnsrytm.

*Nötter

Selen är ytterligare ett ämne som hjälper oss att sova bättre. Selen är ett antiinflammatoriskt ämne som stimulerar kroppens må bra-hormoner dopamin och seratonin, vilka i sin tur får dig att sova bättre.

*Banan

Kalium och magnesium får dina muskler att slappna av och motverkar stress. Att äta en banan på kvällen är därför inte en dålig idé om du har problem med att sova.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Mobilen tar plats i vår vardag

I dagens samhälle reagerar vi nästan mer på om någon inte pillar på sin mobil, än om man är upptagen med den.