PT-Kajsa: Så blir barnens pulka ditt träningsredskap

Kajsa Karlsson, PT och platschef på Wellness Studio Karlskrona. Foto: Privat.

Låt snön bjuda dig på variation – sno barnens pulka!

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Jag erkänner, jag gillar inte snö. Ofta tror jag att jag är född i fel land. Jag borde egentligen vara född på den spanska solkusten eller liknande. Jag mår bäst i värme, så är det bara.

Varje år när snön lyser med sin frånvaro så lyser jag för då är jag nöjd. Dock vet jag att de flesta tycker tvärt om. De hyllar det där första snöfallet och bara längtar till att allt ska vara snötäckt.

Det är väldigt vackert när allt är vitt, men jag vill ha värme. Nu ska detta inte bli en klagomur för mig, istället ska jag försöka lyfta fram något bra ur träningssynpunkt. För det är ju inte bara ljus som snön kommer med – snön kommer med träningsvariation.

Du har säkert hört att träning ska varieras. Det är helt rätt. Gör vi samma sak hela tiden så kommer vi bara få samma resultat. Kan vi göra förändringar i belastningar, rörelser, riktningar, intensiteter, duration med mera så kommer kroppen att respondera bättre på träningen då kroppen tvingas att ”koda” om sig. Kroppen måste helt enkelt anpassa sig till de krav som du ställer på den.

Brukar du promenera så blir promenaden tyngre om du måste pulsa i snö. Du kommer garanterat känna dig varmare och till och med rejält svettig mot vad du brukar. Det är för att du har höjt intensiteten och belastningen på det som du brukar göra.

Sitter du med lätt värkande armar och lite flås i bilen på väg till jobbet? Det är ju för att du behövde skotta fram bilen innan du hoppade in iden. Det gav dig högre belastningar och nya vinklar. Bara så där!

Barnen blir extremt glada när snön kommer för då kan de dra fram pulkor och dra till backen. De vill att du som förälder ska följa med och titta. Kanske även dra dem uppför backen ett antal gånger? Snacka om perfekt flåsträning!

Men visste du att pulkan även kan agera som ett perfekt styrkeredskap?

Kanske säger du – nej, då hann jag inte till gymmet idag heller. Kanske på grund av att du behövde vara hemma och skotta, eller kanske för att barnen ville att du skulle dra med till backen?

Men vet du – när barnen är klara med sina pulkor, skidor eller stjärtlappar – ta deras pulkor! Låt dem agera ditt träningsredskap! Med lite fantasi så kan du göra massor!

I filmen nedan visar jag några enkla övningar som går att utveckla hur långt som helst. Låt inte snön vara det som hindrar dig från att träna – låt snön boosta din träning och ta dig närmare dina mål:

Övning 1: Sätt foten på något som glider och tryck bak foten. Se till att tyngden hela tiden finns på främre foten – det är främre benet som drar dig tillbaka till startläge.

Är det för lätt? Sätt fikasäcken eller varför inte ett barn i pulkan för mer motstånd! En härlig övning för dina lår och rumpa.

Övning 2: Gör som ovan fast denna gången så trycker du ut benet till sidan, med eller utan fikakorg och barn. Bra benövning där du även bjuder in både utsida och insida lår till festen.

Övning 3: Ställ dig i plankposition över pulkan. Dra pulkan från sida till sida, nu ska du definitivt ha en tyngd i pulkan. Bra bålövning som skapar rotation.

Övning 4: Ställ dig i plankposition med en hand på pulkan. Samtidigt som du sänker dig ner mot marken så trycker du ut handen du har på pulkan. Vill du höja svårighetsgraden så testa att tycka ut handen längre och fungerar inte det – be ett barn att hoppa upp och lägga sig på dig. Det stärker hela din överkropp.

Övning 5: Ställ dig i plankposition med båda fötterna på pulkan. Dra in dina knän samtidigt som du trycker upp rumpan mot skyn. Vill du ha det tyngre? Se till att lägga någon tyngd i pulkan. Det blir en bra utspridd belastning på hela främre muskelkedjan.

Kör 3 gånger 10 repetitioner per övning/sida. Vill du köra färre – kör färre. Vill du köra fler – lägg ner 2 barn i pulkan!

Här har du en början – hur långt tar fantasin dig? Lycka till och sköt om er där ute i snön!

/ PT Kajsa, Wellness Studio.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar