Laddar

Så ska svenska hem locka fler utländska besökare

Tack vare ett digitalt museum ska svensk design visas upp genom bostäder som är till salu.

delningar

Visit Sweden, som ägs av staten via Näringsdepartementet och den svenska besöksnäringen, vill sprida svensk design och arkitektur utomlands och locka fler besökare till Sverige.

I deras senaste kampanj visas utvalda svenska hem upp i Swedish Design Museum, ett digitalt museum för design.

Bostäder med spännande arkitektur och inredning kan ses antingen digitalt eller på plats på de öppna bostadsvisningarna.

Det är svenska hem över hela landet som kommer att läggas ut på Swedish Design Museum.

– Varje dag får våra mäklare runt om i landet ta del av fantastisk svensk arkitektur och inredning. Vi märker även att det finns ett stor intresse för svensk design internationellt då vissa av bostäderna vi förmedlar får spridning och uppmärksammas runt om i världen. Den känns smart att utnyttja svensk vardagsdesign i den här satsningen och det är väldigt roligt att få vara med på ett hörn, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån som är huvudpartner i projektet.

En lägenhet i Södertälje är med i det digitala museet. Pressfoto: Fastighetsbyrån.

Svenska hem har ofta en genomtänkt design, och bostadsvisningar öppna för allmänheten är relativt ovanligt utanför Sverige.

Visit Sweden har tagit hjälp av den brittiska bloggaren och författaren Niki Brantmark, specialiserad på svensk och skandinavisk design, för att välja ut objekten som visas upp i Swedish Design Museum.

Bland de bostäder som finns med initialt i utställningen finns en 60-talsvilla i Genarp, ett Per Albin-radhus i Bromma, en färgglad sekelskifteslägenhet i Södertälje och ett träfritidshus i Kristianstad.

Villan i Kristianstad visas också upp i Swedish Design Museum. Pressfoto: Fastighetsbyrån.

– Vi vill att fler ska inspireras av design som är både vacker och gjord för att användas och leva i, och sedan komma till Sverige för att uppleva den på plats. Med greppet att välkomna designintresserade människor i hela världen till riktiga bostadsvisningar, med hem i helt olika stil, skapar vi både uppmärksamhet för Sverige och visar den stora bredden i svensk design och arkitektur, säger Jennie Skogsborn Missuna, chief experience officer på Visit Sweden.

Det digitala museet kan du besöka genom att klicka här.

Relaterade artiklar