Laddar

I samarbete med annonsör

Så väljer du rätt fastighetsmäklare

delningar

Att välja fastighetsmäklare är ett stort och viktigt beslut. Katrin Franander på Svensk Fastighetsförmedling rekommenderar att välja den som man får mest förtroende för.

För den som funderar på att sälja sin bostad har flera parametrar att ta hänsyn till och valet av fastighetsmäklare är ett.

Den vanligaste frågan från säljare är: Vad kostar det?

Och det rätta och exakta svaret finns egentligen inte. För Katrin Franander, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling är ambitionen att inför varje uppdrag hon åtar sig, att skräddarsy den bästa lösningen utifrån säljarnas läge och dess bostad oavsett vilken marknad som råder. Min eftersträvan är att alltid arbeta på det sätt som ger säljaren en trygg affär men också bäst betalt, säger Katrin Franander.

– När man ska göra en bostadsaffär gör man en livsförändring, det är en av de största och viktigaste händelserna i ditt liv. Därför är valet av fastighetsmäklare av största vikt. Fastighetsmäklaren är en person som säljaren kommer att ha mycket kontakt med under hela försäljningsprocessen och därför är det viktigt att säljaren känner sig trygg genom hela processen.

Du som säljare skall ställa höga krav och vara kräsen i ditt val av fastighetsmäklare. I sin yrkesroll tycker hon att det personliga engagemanget är viktigt.

– Jag tycker att man ska välja den personen som man känner att man har störst förtroende för. Det kommer vara en känslomässig bergochdalbana och det finns många parametrar att väga in för säljarna. Där har vi som mäklare en stor uppgift, att finnas till hands med vår expertis. Det är viktigt att man som säljare känner att fastighetsmäklaren är ett stöd genom hela processen.

Personligen arbetar hon med att inkludera säljaren i processen. Att ha nära och ärlig kontakt är viktigt.

– Jag är tydlig med att detta är något vi ska göra som ett team och därför är det väldigt viktigt att säljaren känner sig delaktig. För mig handlar det om att möta förväntningar och ha en rak och ärlig dialog, säger Katrin Franander.

Vad är viktigt för en lyckad kundrelation?  Att man återkopplar på avtalad tid. Det är bättre att förekomma än att förekommas och ringa en gång för mycket än en gång för lite.

 

 

Relaterade artiklar