Laddar

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

delningar

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.