SVARTA LISTAN: Här är årets sämsta flygbolag - Nyheter i Kalmar - 24 timmar om dygnet - Helt gratis!

Laddar

SVARTA LISTAN: Här är årets sämsta flygbolag

. - Foto: Mostphotos

Totalt 23 företag som kom med i resebranschens minst smickrande lista 2018.

delningar

Under måndagen publicerade Vagabond och Råd & Rön sin årliga svarta lista över bolag i resebranschen.

I år finns 16 flygbolag, tre resebyråer, ett bussbolag, en sportlägerarrangör, en semesterhusuthyrare och ett hotell med på den inte så smickrande listan. 

Listan består av företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) beslut. Listan innehåller de ärenden där ARN fattade beslut mellan första halvåret 2016 och andra halvåret 2017. 

Här är årets svarta lista:

1. Primera Air

Det danska charterflygbolaget har samlat på sig 12 ärenden som rör inställda och försenade flyg. Totalt vill ARN att företaget ska betala 108 579 kr till de drabbade resenärerna, men flygbolaget vägrar. Ett av ärendena har drivits vidare till tingsrätt.

2. Wizz Air Hungary

Har åtta ärenden som rör inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att resenärerna ersätts med totalt 40  248 kr.

3. Turkish Airlines

Fem ärenden som rör försenade flyg och nekade ombordstigningar. ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärerna med totalt 52  595 kr.

4. Lufthansa

Fem ärenden gällande felaktiga biljetter, inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att företaget betalar totalt 42  191 kr i kompensation till resenärerna.

5. Air China

Tre ärenden som gäller uteblivna flygningar och förseningar. ARN rekommenderar företaget att betala totalt motsvarande 20  800 kr till resenärerna.

6. Ryanair

Tre ärenden som rör skadat bagage och inställda flygningar. Totalt rekommenderar ARN att bolaget betalar 51  095 kr i ersättning. Ryanair vägrar.

7. Thomson Airways/TUI UK & Ireland

Tre ärenden som rör förseningar. ARN rekommenderar att Thomson betalar totalt 48  000 kr till resenärerna. Företaget vägrar.

8. Iberia

Två ärenden som rör försenat bagage och återbetalning av resa som inte kunnat utnyttjas. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med totalt 25  400 kr. Men för Iberia väger svensk konsumenträtt lätt.

9. Jet2

ARN rekommenderar att flygbolaget betalar motsvarande 52  000 i ersättning för försenat flyg för en grupp på 13 personer.

10. NS Travel AB (Ethnic Travel)

Resenärerna missade flyget på grund av ändrad avgångstid. ARN rekommenderar att företaget ersätter dem med totalt 27  650 kr.

11. Brussels Airlines

Kundens flygning ställdes in och ersättningsflyg bokades med annat bolag. ARN rekommenderar att Brussels Airlines ersätter kunden med 23  496 kr.

12. Eurowings

ARN rekommenderar att företaget i två ärenden ersätter kunder med totalt 13  696 kr för förstört bagage och för ersättningsresa.

13. Kiwi.com (tidigare Skypicker.com)

Flyget till Paris var inställt. ARN rekommenderar att företaget betalar de 10  016 kr som kundens nya biljetter kostade.

14. Ethiopian Airlines

De fyra resenärerna blev 29 timmar försenade på sin resa till Kapstaden. ARN rekommenderar att de ersätts med 9  777 kr.

15. Kiss Airlines

Flygbolaget tog betalt för biljett som inte var giltig. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunden med 9  538 kr.

16. Norwegian

ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärer med motsvarande 8  500 kr för inställda flygningar. 

17. Lilla Edets Buss/Taxi Lilla Edet

Vinguiden på vinresan till Alsace uteblev. ARN rekommenderar att tre kunder ersätts med tillsammans 8 000 kr.

18. Roland Lohr Gen Stah

ARN rekommenderar Täbyföretaget att kunden ersätts med 6  432 kr för ett inställt och ett avbokat hockeyläger.

19. Iran Air

Planet försenades 14 timmar. ARN rekommenderar att resenären ersätts med 6  000 kr.

20. British Airways

Kunderna nekades stiga ombord eftersom flygbolaget tagit bort bokningen utan att informera om det. ARN rekommenderar att de ersätts med motsvarande 5  500 kr.

21. Skepps i Motala AB

Kunden avbokade den bokade hyrvillan. ARN rekommenderar att företaget återbetalar depositionen på 4  274 kr.

22. Tripsta.se/Travelplanet 24

Flyget gick inte och kunden fick köpa en ny dyrare biljett. ARN rekommenderar att bolaget betalar mellanskillnaden på 3  071 kr.

23. Hotell Maria Eriksson

Hotellet missade i bokningen och erbjöd i stället plats på annat hotell. ARN vill att kunden ersätts för mellanskillnaden på 1  490 kr. Men hotellet vägrar.

Relaterade artiklar