Sverigemotiv: ”Måste springa fort innan någon äter upp en”

Tack vare sin stolthet till Kalmar fick Jörgen Dahl sin affärsidé. ”Att hänga upp något man är stolt över”, säger grundaren av Sverigemotiv.

delningar

År 2008 flyttade Jörgen Dahl, tillsammans med sin sambo, till Västerås. Under sju år var de iväg från Kalmar. År som fick Jörgen att sakna sin hemstad.

– Jag tror det är lättare att känna stolthet och uppskatta sin hemstad när man kommer bort ifrån den, så var det för mig. Under tiden i Västerås började jag sakna Kalmar, säger Jörgen Dahl.

Hans saknad var så pass stor att han ville skaffa en tavla av Kalmar och ett minne att vara stolt över. Problemet – det fanns inga tavlor att köpa.

– Det var då min affärsidé kom till. Att kunna hänga upp ett motiv av sin hemstad eller annan plats som man är stolt över, säger Dahl.

Den 2 november förra året startade han upp e-handelsföretaget Sverigemotiv. Tillsammans med olika grafiker skapar de motiv av städer och platser som folk känner stolthet över. Då med fem stycken motiv. Nu finns det 120 motiv och omsättningen beräknas ligga närmre tre miljoner till nyår.

– Det har verkligen gått spikrakt uppåt. Det var fler än jag som ville ha en tavla från sin stad att hänga upp, säger han.

Att Jörgen Dahl och Sverigemotiv skulle nöja sig med det finns inte på världskartan. Med visioner som många skulle rygga tillbaka av drivs han hela tiden framåt.

– Jag siktar alltid mycket högre än vad som är rimligt. Jag menar, vad händer om jag lyckas nå mitt mål, blir jag nöjd då? Jag vill inte bli nöjd utan vill hela tiden sikta högre, säger han och fortsätter:

– Jag hade som mål att omsätta fem miljoner första året, nu kommer det hamna på runt tre istället. Nästa år räknar jag med att omsätta tio miljoner och om två år vill jag nå 30 miljoner i omsättning. Det är min vision sen vet man aldrig vad som händer.

Närmst väntar en julrusch och efter det planerar Jörgen att öka takten ytterligare.

– Under 2017 vill jag gå ut i hela världen med motiv, vi ska höja tempot och skaffa ytterligare 300 till 400 motiv, just nu släpper vi två till åtta nya motiv i veckan och där ska vi bli ännu snabbare.

Hur kommer du på alla motiv?

– Mina kunder hjälper mig dagligen med tips via telefon och mail. Det är många som är måna om sin hemstad och vill visa upp den bästa sidan.

Jörgen har under hela livet haft ett visst intresse för konst men det var hans sambo som fick honom att fatta tycke för inredning kombinerat med konsten.

– Jag har henne mycket att tacka för, vi har tre barn hemma som kräver mycket tid och det är tufft ibland. Det är tufft att driva runt ett litet företag.

E-handeln har under de senaste åren exploderat och har satt hård konkurrens mot de ”vanliga” butikerna. Många tror att e-handeln är mitt uppe i sitt klimax – en åsikt som Jörgen inte delar.

– Jag tror att vi bara har fått se början av e-handeln, den kommer bli mycket större än såhär.

Vad hade du sagt är hemligheten bakom ett e-handelsföretag?

– Det är viktigt att man är medveten på att det är dyrt att starta e-handel. Pengarna rullar inte bara in från ingenstans. Sen kanske det viktigaste av allt i början. Spring fort innan någon äter upp dig.

Veckans företag Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar