Laddar

Trafikverket om heta köfrågan på bron: "Vill att trafiken flyter"

"De enda trafikanterna som gör fel i den här frågan är de som försöker vara poliser och lägger sig i båda filerna", säger Johan Wesley. - Foto: Samuel Slättman

En eller två filer? Projektledaren för broarbetet vädrar sin åsikt om den laddade trafiksituationen.

delningar

Hur ska trafikanter egentligen agera vid köbildningen på Ölandsbron? Ska man anpassa sig till en fil så tidigt som möjligt – eller ska köandet ske i tvåfilig form ända fram tills att bussfilen börjar?

Den heta trafikfrågan har inget solklart svar, enligt Johan Wesley som är Trafikverkets projektledare för det pågående broarbetet.

– Det finns inget rätt eller fel. Men om man säger så här: Trafikverkets utbildning och kunnande, eller hur man nu ska uttrycka det, vill att man ska använda båda filerna ända fram tills att det inte går längre. Då ska man sedan gå över till ett körfält via blixtlåsprincipen. Det är inget konstigt, Trafikverket har en youtubefilm på det till och med.

I trafiken från Öland till Kalmar har det bildats kilometerlånga, enfiliga köer under de mest intensiva timmarna på dygnet.

– Om jag tar resonemanget från en synvinkel som privatperson: Jag själv bor på Öland och kör över bron varje dag, och jag är en av dem som försöker lägga mig i högerfilen så snabbt som möjligt. Vinsten man kan göra med det kösystemet är att räddningsfordon och bussar kan komma förbi i ett tidigt skede.

Det har också uppkommit flera hetsiga situationer, när de som förespråkar tvåfiliga köer gasar förbi i vänsterfilen och därmed passerar den redan befintliga kön.

– De enda trafikanterna som gör fel i den här frågan är de som försöker vara poliser och lägger sig i båda filerna för att hindra att någon kör förbi. Så får man inte göra. I övrigt finns det inget rätt eller fel. Vi vill att det ska vara en sammanvävning och att trafiken flyter, säger Johan Wesley.

Här nedan finns den film som Wesley hänvisar till.

Relaterade artiklar