Laddar

TV: Så gör du plankan på rätt sätt

Emelie Elmes visar hur du utför övningen korrekt och gör den mer effektiv.

delningar

Denna fantastiska, omtalade övning har de flesta testat på någon gång. Varför är den så bra då? Du arbetar med både de inre och yttre magmusklerna, den är bra för din hållning och du behöver inga redskap. Du tränar balans och flexibilitet och aktiverar hela kroppen.

Viktigt! Plankan är en tung övning och inget du ska börja med om du är svag i din inre magmuskulatur.

Rätt teknik:

Lägg dig på golvet, sätt armbågarna och tårna i golvet.

Lyft kroppen så att bara armbågar och tår nuddar golvet.

Se till att axlarna är över armbågarna.

Rotera bäckenet något inåt (motsats till svank).

Spänn bålen.

Vanliga fel:

Hängbron – du tappar svanken.

Rumpan högt upp – axlarna tar den största smällen.

Och nu kommer ett tips som kommer göra stor skillnad. När du står i plankan: pressa upp skulderbladen mot taket. Testa detta och känn skillnaden. Du kommer inte orka stå lika länge!

Gå gärna in på ”Familjefys” och berätta för mig vad ni vill att jag ska skriva om under våren. Lycka till!

Emelie Elmes 

 

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.