Laddar

TV: Träna hela kroppen med Emelie Elmes nyårspass

Emelie Elmes nyårspass är svettigt och utmanande för hela kroppen.

delningar

Tillhör du skaran som varje år laddar järnet inför ditt ”nya liv” men inte lyckas? I så fall är du en av många. Enligt forskning har 1 av 3 gett upp redan inom en månad och i slutändan är det så få som 1 av 10 som håller sitt löfte. Att vilja för mycket för snabbt och gå ut för hårt är ett vanligt misstag som gör att man inte orkar hålla sin nya livsstil.

Hur ska man göra då? Här kommer mina bästa tips! 

1. Sätt upp realistiska mål. Lever du till exempel på pizza och godis? Sätt då inte som mål att strypa alla kolhydrater. Bestäm dig istället för att byta ut de snabba kolhydraterna mot långsamma. Ta inte bort kvällssnackset helt, byt istället ut det mot nyttigare varianter du bakat själv. Det finns mängder av goda recept på nätet. Tränar du ingenting idag? Ha inte som mål att träna fem pass i veckan, börja istället med två och öka på med tiden när kroppen vant sig! Resultaten kommer komma ändå. Låt förändringen ta tid!

2. Skriv ner dina mål, tankar och planer! Ha både delmål och mål. Om målet är för långt borta är det lätt att tappa intresset! Genom att ha dina mål nedskrivna på papper blir de på riktigt. Skriv ner hur du ska göra får att nå dit. Skriv också varför målet är viktigt och hur du tror att det kommer förändra dig. Läs detta när motivationen sviker!

3. Fundera över vad som kan göra att du inte kommer lyckas fullfölja ditt nyårslöfte och försök sedan eliminera problemet. Rotar du i skafferiet på kvällarna? Se då till att bara ha bra varor hemma. Är du trött på kvällarna? Boka då inte in dina träningspass på kvällstid utan gå upp en timme tidigare på morgonen och få det gjort. Får du inte stöd av vännerna? Berätta för dem hur viktigt det är för dig och var helt öppen med din nya livsstil. Kör din grej!

4. Håll ut när du kommer till en platå. Alla kommer till punkter där det står still. Här är det extra viktigt att komma ihåg varför du började. Försök känna känslan du kommer ha när du når ditt mål!

Förra veckan bjöd jag på en julutmaning så jag måste förstås fortsätta med ett riktigt smaskigt nyårspass! (Nej inte vid tolvslaget såklart, vi kör på nyårsaftons morgon)

Jag taggar som ni vet från förra veckan till på pass där man räknar sig fram till slutet. Denna gång har jag valt fem högintensiva övningar. Det går såklart bra att göra om övningarna. Ta bort hoppen eller byt ut dem helt. Gör det till en utmaning som passar dig. Det är konceptet som är utmaningen idag. Välj lagom utmanande övningar.

Första rundan kör vi åtta repetitioner av alla fem övningar, andra rundan sju repetitioner och så vidare tills vi gjort en av varje.

Detta pass är svettigt, riktigt utmanande för hela kroppen och sätter ribban för ett aktivt 2018!

Slutligen! Sätt mål efter dig och jämför dig inte med någon annan! Du och din kropp är fantastiska. Behandla er båda med respekt och kärlek! Gott nytt år!

 

Emelie Elmes

 

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.