Laddar

TV+TEXT: Upplev Kalmar i miniatyr från tåget

Kalmar Modelljärnvägsklubb har jobbat med sin bana i snart 40 år och här och var längst med spåret står några mycket bekanta Kalmarbyggnader.

delningar

Kalmar Modelljärnvägsklubb är en av de äldsta modelljärnvägsklubbarna i Sverige med sina 40 år på nacken, i höst planerar man att fira födelsedagen med dunder och brak. I en källarlokal i södra Kalmar samlas de cirka 30 medlemmarna för att både köra tåg och bygga järnvägen.

Ordförande i klubben, Daniel Jonsson, har varit medlem sedan han var 11 år gammal. Hans specialitet är att bygga husen som står längst med modelljärnvägen.

– Jag har nog ställt dit flest hus på anläggningen, berättar han.

När de väljer ut vilka hus som ska få äran att finnas med på banan så finns det vissa kriterier. Huset måste först och främst passa in. Det ska också gärna finnas något lockande med det, som att medlem eller en nära släkting har bott i det.

– Vi väljer gärna hus som många i Kalmar känner igen. När man har valt hus gäller det om att hitta något att utgå ifrån. I bästa fall har vi ritningar från kommunens arkiv men annars får fotografera och skissa av huset. Vi använder oss också av Länsmuseets fotodatabas för att få äldre bilder på husen. Då år man en uppfattning om några detaljer är för nya eller för gamla för att vara med.

 

Sagabiografen. Foto: Hanna Thulin

När huset väl är utvalt gör man en modell av det för att se så att det passar in. Funkar det så skärs det ut i en lasermaskin innan det sätts ihop.

– Man vill skapa något som ser verkligt ut. Det ska vara lite skitigt och medtaget. Ibland stöter man på problem när det ska sättas ihop och då går man till ett annat projekt som är roligare, vissa projekt kan bli liggandes i flera år, säger Daniel.

Finns det planer på att bygga till exempel domkyrkan? – Det är alltid tre byggnader som folk frågar om – domkyrkan, slottet och vattentornet men det blir ett storleksproblem då de är för stora i jämförelse med de andra husen.

 

Rådhuset syns i bakgrunden med en station inspirerad av Hultsfred i förgrunden. Foto: Hanna Thulin

Daniel berättar att charmen med just modelljärnvägar är att det kombinerar så många olika färdigheter och intressen.

– Det är fantastiskt kul i alla dess former. Många bygger modellflygplan men här får man agera snickare när man sätter ihop allt, historiker när man forskar om byggnaderna, finmekaniker och datatekniker när det kommer till tågen. Det är avkoppling när man behöver det men samtidigt problemlösning och funderingar om nästa projekt.

Kent Rosengren har också varit med i klubben sedan han var ung då han och hans järnväg i källaren blev utslängda när hans syster behövde ett större rum. Till skillnad från Daniel så brinner Kent lite extra för naturen runt banan.

– Alla gillar olika men jag tycker landskap och miljö är roligast. När jag bygger någonting så vet jag exakt vad jag vill uppnå, säger han och pekar på ett område av banan som hittills är relativ kalt:

– Här föreställer jag mig en varm sommardag med talldoft i luften och slöa, surrande flugor. Ibland är min fantasi lite för stark.

 

Tittar man noga upptäcker man många små detaljer, som den här älgen, runt om banan. Foto: Hanna Thulin

Klubben har sina egna juntor där de samlas för att bygga träd och buskar av tråd, strössel och hårsprej. Kalmarklubben har också investerat i två stycken lasermaskiner för att kunna sälja byggsatser vilket fungerar som klubbens inkomst.

– De är väldigt omtyckta och detaljerade. På så sätt får vi in till hyra, försäkring och material. Det är precis så att det går runt.

Ju mer man tittar på modelljärnvägen desto fler detaljer upptäcker man. Kent pekar ut ett hus där lampan lyser på andra våningen.

– Där bodde Lars Malkar, en gammal trotjänare som inte lever längre, i det vänstra fönstret hade vi många klubbmöten på 80- och 90-talet. Hans gamla hund, Pricken, sitter utanför ett sommarhus här på banan.

 

På övervåningen hade klubben många klubbmöten hos Lars Malkar på 80- och 90-talet. Foto: Hanna Thulin

Kommer ni någonsin att bli färdiga med banan? – Jobb har vi så att det räcker och blir över och då planerar vi ändå på att bygga ut. Det händer att folk skriver att deras järnvägar är färdiga men då brukar jag kommentera att har man en färdig modelljärnväg så har man bristande fantasi. Tycker man att man är färdig så är det bara att vända sig om, titta där man började och se vad man vill bygga om eller göra mer detaljerat, säger Daniel.

För de som är intresserade av att se banan i verkligheten eller kanske till och med bli medlem så är det fritt fram att besöka klubben i deras källare.

– Besökare är alltid välkomna här när vi har vår verksamhet, hälsar Daniel.

Kolla in fler bilder i galleriet nedan, känner du igen alla byggnader? Och glöm inte titta på videon i spelaren ovan som filmades på anläggningen för något år sedan.

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.